Milyen változásokat jósolnak a divatban azok, akik az alkotómunka mellett a vásárlókkal is kapcsolatban állnak? Három magyar márka tervezőit kérdeztük.
Tervezés szempontjából még inkább a vásárló kerül majd a középpontba, az internetnek köszönhetően maguk a fogyasztók sokkal direktebb módon beleszólhatnak, hogy mi kerül a polcokra, akár már a tervezés stádiumában. Így a személyes adatok, az egyéniség nagyobb teret fog kapni, egyedi méretezés, funkciók és stílus tekintetében. A trendek is követni fogják a pozitív hozzáállást, mert az emberek általánosságban ki vannak éhezve a vidámságra, a jó hírekre. A legfontosabb, hogy tudjunk hinni a jövőben, mint emberek, és mint tervezők egyaránt, ezért fókuszba kerül minden, ami karakteres és pozitív.
A gyártási folyamatokat a fenntarthatóság fogja mozgatni, szociális, környezeti és üzleti szempontból is. Folyamatosan születnek a tanulmányok arról, hogy miként lehet optimalizálni a divatipart, mert a szakma kezd ráébredni, hogy jelenleg nagyobb károkat termel, mint például az autóipar, és félő, hogy ha maga az ipar nem változtat ezen, akkor adókkal vagy szigorító törvényekkel a szabályozó szervek fogják megtenni. Ez pedig megállíthatja a divatipar fejlődését, aminek következményeképpen már nem lenne jövedelmező a ruhagyártás. Ez így nem hangzik túl biztatóan, de nem feltétlenül rossz dolog, mert rákényszeríti az ipart az újításra, modernizálásra, az önmagával való szembenézésre.
A klasszikus értelemben vett munkafolyamatok, mint a szabásminta készítés, szabászat, illetve varrás helyett modernebb, gyorsabb, emberi munkát kevésbé alkalmazó technológiák lesznek erősek, például a 3D nyomtatás. Az emberi kézimunkát (hímzés, díszítés, tradicionális technikák) azonban fontos továbbörökíteni. Az évszak alapú kollekciók megszűnnek a globális felmelegedés, illetve az utazás demokratizálódása miatt. A smart technológiák által sokkal több funkciója lesz egy ruhának, mint az öltöztetés, akár egészségügyi monitorozó, akár kényelmi téren. Képzeljünk el egy pólót, aminek a mintája változtatható - lehet, hogy egy idő után a letölthető mintákat fogjuk árulni, nem magukat a ruhadarabokat. Egyre nagyobb hangsúly lesz az újrahasznosításon és a ruhák élettartalmának kinyújtásán. Rengeteg márka létezése azon fog múlni, hogy mennyire érez rá ezekre, illetve a nagy múltú hagyományos divatházak esetében a nagy kérdés, hogy mennyire tudják majd adaptálni az új technológiákat, nézőpontokat.
Anna Daubner / Daubner AnnaA mostani, hihetetlen gyors tempó, hatalmas termelés és fogyasztás a divat terén belátható időn belül meg fog változni. Kicsit olyan ez, mint egy hatalmas hullám, aminek nemsokára a tetejére érünk. A nagyipari ruhagyártás olyan környezetszennyezéssel jár, amit a Föld már nem tud elviselni hosszú távon. Szerencsére már észrevehető jelei vannak ennek a változásnak, egyre tudatosabban gondolkodnak a tervezők, egyre inkább elengedik a szezonokhoz való ragaszkodást. Szerintem előtérbe fog kerülni a sokkal környezettudatosabb gyártás, a kevesebb több, valamint a jobb minőségű, de esetleg kicsit drágább ruhák kiválasztása. Nagyon remélem, hogy a technika hamarosan megengedi, hogy a textilek sokkal innovatívabbak lehessenek a mindennapokban is. Alig várom, hogy az anyagba beleszőtt fűtőszálas kabát vagy világító mellény teljesen általános legyen!
Cukovy / Csukovics Brigitta és Tálosi LíviaÚgy képzeljük, hogy a nem is olyan távoli jövőben az információtechnológia végleg bekebelezi a legtöbb hagyományos kézműves iparágat, így a divat is egy mobileszközök és szoftverek uralta területté válik. Egyre inkább csökken majd a 3D nyomtatás költsége. Számunkra az egyik legizgalmasabb újítás is ehhez kapcsolódik: az arra alkalmas eszközökkel beszkennelhetjük majd a test adottságait és kinyomtathatjuk a tökéletes ruhát a vásárlóknak. Ezáltal megszűnnek a méretproblémák, személyre szabott darabok készülnek és a gyártás által keletkező környezetkárosító anyagok mértéke is jelentősen csökkeni fog. Bízunk benne, hogy a jövőben egyre több ökoinnovációs és társadalmi integrációt célzó modern gyakorlat is elterjed majd.
Kiss Imola
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!