Webshop
KERESÉS AZ ELLE CIKKEI KÖZÖTT

Írd be a keresett kifejezést (Min. 3 karakter)

9 égető kérdés a divat jövőjéről, a túl sovány modellektől a szőrmékig

2019. március 07.

11 perc olvasás

divat jövő szőrme tervezők Újrahasznosítás vékony
9 égető kérdés a divat jövőjéről, a túl sovány modellektől a szőrmékig

Meddig tart a sovány modellek uralma? A szőrmének végleg leáldozott?


1. Miért olyan vékonyak még mindig a modellek?

Már azt hittük, a csontsovány topmodellek ideje lejárt, mégis, a legutóbbi divathetek alkalmával sorban láthattunk olyan lányokat felvonulni, akik alulról súrolták a 32-es méretet. 2017 szeptemberében a luxusóriások (az LVMH és a Kering) anyalapunkkal, a francia Elle-lel együtt aláírtak egy alapokmányt, amely kizárja a 34-esnél kisebb méretű modelleket. Akkor mégis mi történhetett? Néhány divatház egyszerűen nem tartotta tiszteletben a megállapodást. „Nem tilthatjuk meg a tervezőnek, hogy maga válassza ki a modelljeit – magyarázza egy divatszakember. – Egyesek még mindig ragaszkodnak az ultravékony modellekhez, akik szerintük illenek a tervezői stílusukhoz. Ezért aztán ilyen típusú lányokat válogatnak, és senkinek sincs ereje szembeszállni a kreatív szabadsággal.” Így még mindig csak a legfelvilágosultabb tervezőkre lehet számítani abban, hogy átlagos méretekkel rendelkező modelleket öltöztessenek – mint Michael Kors New Yorkban vagy a Dolce & Gabbana Milánóban, akik Ashley Grahamet is kifutóra küldték –, és örökre száműzzék a betegesen sovány modelleket.

Galliano, 2019 tavasz-nyár

2. A ruhák újrahasznosítása a jövő?

Bort iszik, vizet prédikál – mondhatnánk rosszallóan az Y generációra. Ők látszólag megértették, hogy a bolygó erőforrásai végesek, ugyanakkor továbbra is rengeteget járnak a fast fashion üzletekbe, ahol a megvásárolt és eldobott ruhák aránya még mindig nagyon magas. Persze sokan közülük megtalálták a jó megoldást a vintage feléledésének köszönhetően. A termelési folyamatok felelőssége ugyanakkor mindig és mindenekelőtt a divatmárkákat terheli. Egyesek beismerik, hogy még hosszú az út a környezettudatossá váláshoz, viszont már megtették az első lépéseket (például az Öko-Tex tanúsítványt használják, mely garantálja, hogy a ruha nem tartalmaz az emberi szervezetre és a környezetre káros anyagokat). A legnagyobb, végrehajtásra váró feladat azonban az anyagok valódi újrahasznosítása lenne. A H&M ötlete: 15%-os kedvezményt adó kupont kapnak azok a vásárlók, akik visszahozzák megunt, kidobásra szánt ruháikat, melyek anyagaiból új ruhák készülnek majd. A fiatal tervezők sem maradnak ki abból, hogy megpróbálják megváltoztatni a világot, mint például Marine Serre, aki minden kollekciójához újrahasznosít. „Már tinédzser koromban volt egy szekrényre való, használt cuccokból készült ruhám” – magyarázza. Ez is azt bizonyítja, hogy a kreativitás és az ökológiai szempontok nagyon is összeegyeztethetők.

3. Nem zavarja a márkákat, hogy mindennek Kaia Gerber az arca?

2019 tavasz

Chanel, Yves Saint Laurent Beauté, Versace, Sacai, Moschino, Valentino, Omega: Kaia a legkülönbözőbb dizájnerruhákban tűnik fel. Annyira ott van mindenhol, hogy már azt sem tudjuk, hova tartozik igazán. Vajon probléma ez? Úgy tűnik, a divatházak nem kérnek kizárólagosságot. Számukra Kaia jelenléte biztosíték, a divat múltjának felidézése pedig csak ráadás, hiszen ő Cindy Crawford lánya. A Launchmetrics, a luxusipar vezető marketingstratégiai cége megerősíti: ilyen kaliberű influencernek „inkább az a kihívás, hogy a hitelességéhez ragaszkodjon, mint a kizárólagossághoz”. A divatmárkákolyan személyiségeket keresnek, akik képesek meghódítani az imázsukkal összhangban álló közönséget. Mindazonáltal „Kaia Gerbernek még nincs kiforrott személyisége – hangsúlyozza az erre szakosodott cég. – Elengedhetetlen, hogy lassan körülhatárolja.” Kaia még csak 17 éves, van rá ideje!

4. Hordunk-e még miniszoknyát a #MeToo után?

info@imaxtree.com

Mit gondolna Mary Quant, ha tudná, hogy találmánya, a miniszoknya, megjelenése után hatvan évvel még mindig vitákat gerjeszt? Miután Hedi Slimane bemutatta első Céline-kollekcióját, heves vita robbant ki, és a kérdés őrületbe kergeti az egész divatszakmát (Slimane-t azzal támadták, hogy férfiként drasztikusan megváltoztatta a márka arculatát, amely eddig a női erő heves képviselője volt, és túl szexisre vette a figurát, míg mások úgy vélik, a nők is akarhatják a szexis megjelenést, úgyhogy ez nem bűn). Vajon provokáció-e a kivágott miniruha egy olyan időszakban, amikor bárhol kirobbanhat egy újabb #MeToo botrány? A légitársaságok mindenesetre fontolóra veszik, hogy megfelelő-e a női alkalmazottak szoknyájának hossza. A márciusi Genfi Autószalonon meghosszabbították a hoszteszek ruháját, nehogy a szoknyahossz olaj legyen a tűzre. Elnézve a miniszoknyákat, dekoltázsokat és átlátszó anyagokat a legutóbbi divatbemutatókon, a tervezők szemmel láthatóan nem követik ezt az erkölcsi vonalat. „Nem kellene megbélyegezni egy ruhadarabot csak azért, mert a férfiak nem tudnak viselkedni – csillapítja a kedélyeket Roland Mouret tervező. – Az, hogy egy lány miniszoknyát hord, nem azt jelenti, hogy könnyebb táncba vinni. Tisztelni kell azt a nőt, aki szívesen mutatja meg a lábát.” A legfrappánsabb választ talán Miuccia Prada adta meg, aki júniusban bemutatta férfiaknak szánt mini-sortjait. Ha már, akkor járjon mindenki miniben!

5. Vajon tényleg leáldozott a szőrmének?

Givenchy, fotó: ImaxTree

Hosszú azoknak a divatmárkáknak a listája, amelyek már nem használnak valódi szőrmét: Gucci, Versace, Giorgio Armani, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Hugo Boss, Michael Kors, Coach... Az Egyesült Államokban, a mindenben élen járó San Franciscóban 2019. január 1-jétől betiltották az új szőrme adásvételét. Ez hatalmas győzelem az állatvédelemért folyó harcban aktívan részt vevő Y generációnak. A műszőrme mint alternatív megoldás azonban problémás: a gyártása a mai napig nem alkalmazkodik a felelős divat kívánalmaihoz. A divatmárkák dolgoznak rajta, hogy ez ne így legyen, és találjanak végre egy valóban környezetbarát műszőrmét (mint például Chloé Mendel New York-i márkája, a Maison Atia). A prémkereskedők azonban mintha nem éreznék a válságot: Yves Salomon most nyitott egy üzletet Londonban, és télen fog egy másikat Courchevelben. „A luxust kereső nők még mindig többre tartják a természetes anyagokat a szintetikusoknál” – magyarázza a divatház. Még mindig? Az Y generáció talán épp most gondolja újra a luxus fogalmát. Hogy megmutassák ezt az újfajta gondolkodást, egyesek igazi, de vintage szőrmét vásárolnak.

6. A divatban utazók mind YouTuberek lesznek?

Derek Blasberg (középen), a YouTube VIP tagja

A divatinfluencerek szemmel láthatóan nem kedvelik a YouTube-ot, sokkal többre tartják az Instagramot és az oda készülő hosszú videókat, ám ez is változóban van. Június végén a YouTube az amerikai újságírót, a hírességek jó barátjaként is ismert Derek Blasberget nevezte ki divat- és szépségipari partnerségért létrehozott részlegének vezetőjévé. Hogy mi Blasberg küldetése? Arra buzdítani a divatipar nagyágyúit, hogy népszerűségük növeléséhez használják a csatornát. Egyelőre a YouTube vezeti a követőkért folyó versenyt 1,8 milliárd egyéni látogatóval havonta, szemben az Instagram 1 milliárd látogatójával. Ez az erő kitart például Karlie Kloss mellett: a topmodell három éve van jelen saját csatornával, és közel 730 000 követővel büszkélkedhet. Mi a céljuk ezeknek az új videóguruknak? Hogy profikká váljanak, és hogy közvetlenül a YouTube-on vagy a márkákon keresztül fizessenek nekik. De mielőtt bárki beleélné magát: vannak feltételek, amelyeknek teljesülni kell, hogy pénzhez jussunk. Legalább ezer követő és négyezer órányi megtekintés. Derek Blasbergnek van még bőven (digitális) tennivalója.

7. Miért vonulnak lányok és fiúk vegyesen a kifutókon?

Givenchy, 2019 tavasz-nyár,  fotó: ImaxTree

Gondolhatnánk, hogy ennek romantikus okai vannak, de a válasz ennél prózaibb: mindenekelőtt anyagi megfontolás áll a háttérben. Egy bemutató olcsóbb, mint két külön bemutató. Egyes divatházak számára ez jó lehetőség arra, hogy a gyengébbik nem kerüljön a reflektorfénybe. Amikor például Paul Smith 2016-ban Párizsban megrendezte az első uniszex divatbemutatóját, az volt az alapötlet, hogy erősítse a londoni székhelyű női vonalat, amely kevésbé ismert, mint az 1976 óta Párizsban bemutatott férfikollekció. A márkát tekintve érthető az összefüggés, mivel a női divatot a férfidivatból meríti. A Givenchynál ellenkező a folyamat: miután három szezonban a női bemutató hetében vegyes bemutatót tartottak, Clare Waight Keller, a divatház művészeti igazgatója úgy döntött, hogy a férfiakat a párizsi divathét műsorába helyezi át. De a páros vonulás ötletét nem vetették el, és láthatunk még férfiakat a Givenchy női bemutatóján. Egy dolog biztos: mivel egyre több az uniszex jellegű ruha, könnyen lehet, hogy a megkülönböztetés lassan eltűnik. A divat nyugodtan járhatna a társadalom előtt a nemek közötti egyenlőség tekintetében.

8. Miért nem dobják piacra a sztártervezők saját márkáikat?

Ahol nagyobb a keletje a couture divatnak, mint Magyarországon, egy-egy tervezőnek lelkes rajongótábora van akkor is, ha az illető egy már meglévő, nagyobb divatház falain belül éli ki kreatív energiáit. A vásárlók gyakran gyakorolnak nyomást ezekre a tervezőkre, hogy a kézjegyüket rajta hagyják a divatcikkeken. De azért ez nem ilyen egyszerű. A már felépített márka erőfölénye tagadhatatlan: a forgalmazás, a logisztika, a webshop, a gyártás, a közösségimédia-kampányok, de még a stratégiai irány is mind bizonyított már egy nagy divatháznál. Hedi Slimane a szeptemberi Céline-bemutató előtt a következőképpen döntötte el a kérdést: „Minden, amit teszek, én magam vagyok.” Megfontolandó.

9. Mi a helyzet a „See now, buy now” gyakorlattal?

Instagramon kínált Burberry póló

Két éve, hogy felrázta a divatot a „See now, buy now” (Vedd meg, amint megpillantottad) gondolat. Néhány márka, például a Tom Ford, a Burberry vagy a Moschino, úgy döntött, nem várakoztatják meg ügyfeleiket, és a kifutón bemutatott ruhák azonnal elérhetőek lesznek az üzletekben. Teljes zűrzavar támadt a forgalmazási csatornákban. Ma azt mondhatjuk, hogy kevés márka követte, még ha egyesek finomítottak is az elképzelésen. A Moncler például azt a döntést hozta, hogy kifutók helyett egy előadás keretében mutatja be a kollekcióját művészekkel és dizájnerekkel együttműködve. A márka minden hónapban újabb kapszulakollekciót küld az üzletekbe. Riccardo Tisci, az e téren avantgárdnak számító Burberry új művészeti igazgatója, továbbra is bemutatja kollekcióit, de megőrzi a fiatalok körében népszerű  „See now, buy now” szemléletet, és mintegy csepegtetve kínálja minden hónapban az exkluzív darabokat megvételre az Instagramon, az interneten és legnagyobb üzletében, a londoni Regent Streeten. Ez az elgondolás alkalmazkodik a digitális világhoz, ugyanakkor a klasszikus modellhez is hű marad, amely szerint a kifutón látott ruhát öt hónap múlva látjuk viszont az üzletekben.

A cikk eredetileg az ELLE magazin 2019. január-februári számában jelent meg

A ROVAT LEGNÉPSZERŰBB CIKKEI

Botrányos szerelésben jelent meg Beatrix hercegnő, kiakadtak a királyi udvarban
1

Botrányos szerelésben jelent meg Beatrix hercegnő, kiakadtak a királyi udvarban

2022.10.08. 2 perc olvasás

Botrányos szerelésben jelent meg Beatrix hercegnő, kiakadtak a királyi udvarban

Kiderült: ezekkel a trükkökkel tud hosszú órákig magassarkúban állni Katalin hercegné
2

Kiderült: ezekkel a trükkökkel tud hosszú órákig magassarkúban állni Katalin hercegné

2022.09.30. 2 perc olvasás

Kiderült: ezekkel a trükkökkel tud hosszú órákig magassarkúban állni Katalin hercegné

Elképesztő dolgot tiltott meg a királyi udvar Katalin hercegnének
3

Elképesztő dolgot tiltott meg a királyi udvar Katalin hercegnének

2022.11.19. 2 perc olvasás

Elképesztő dolgot tiltott meg a királyi udvar Katalin hercegnének

A világon csak ez a 7 nő viselhet fehér ruhát, amikor a pápával találkozik
4

A világon csak ez a 7 nő viselhet fehér ruhát, amikor a pápával találkozik

2022.07.21. 2 perc olvasás

A világon csak ez a 7 nő viselhet fehér ruhát, amikor a pápával találkozik

Mindenki megőrül a 16 éves hercegnő ruháiért, nagyobb divatdiktátor, mint Katalin hercegné
5

Mindenki megőrül a 16 éves hercegnő ruháiért, nagyobb divatdiktátor, mint Katalin hercegné

2022.07.18. 3 perc olvasás

Mindenki megőrül a 16 éves hercegnő ruháiért, nagyobb divatdiktátor, mint Katalin hercegné

Amiről mindenki beszél: sorra estek el a modellek a Milan Fashion Week kifutóján
6

Amiről mindenki beszél: sorra estek el a modellek a Milan Fashion Week kifutóján

2022.09.30. 2 perc olvasás

Amiről mindenki beszél: sorra estek el a modellek a Milan Fashion Week kifutóján

Megőrül az internet Jennifer Lopez 200 ezer forintos ruhájáért
7

Megőrül az internet Jennifer Lopez 200 ezer forintos ruhájáért

2022.07.25. 2 perc olvasás

Megőrül az internet Jennifer Lopez 200 ezer forintos ruhájáért

Beatrix hercegnő 400 ezres Chanel cipőjéről álmodik most minden nő
8

Beatrix hercegnő 400 ezres Chanel cipőjéről álmodik most minden nő

2022.09.18. 2 perc olvasás

Beatrix hercegnő 400 ezres Chanel cipőjéről álmodik most minden nő

Ezek is érdekelhetnek

Elkötelezett tervezője a fenntartható divatnak, elnyerte a szakma elismerését - interjú Braunitzer Borbálával

Támogatott tartalom

Elkötelezett tervezője a fenntartható divatnak, elnyerte a szakma elismerését - interjú Braunitzer Borbálával

Támogatott tartalom

2023.11.14. 10 perc olvasás

Fotó: így néz majd ki Sarolta hercegnő felnőttként

Fotó: így néz majd ki Sarolta hercegnő felnőttként

2023.08.29. 2 perc olvasás

Royal Future

Óriási sikert aratott az óceáni műanyag ihlette bútor kollekció

Támogatott tartalom

Óriási sikert aratott az óceáni műanyag ihlette bútor kollekció

Támogatott tartalom

2023.06.21. 4 perc olvasás

Az óceáni műanyagtól a fenntartható bútorokig

Bill Gates szerint akik 20 év múlva születnek, jobban élnek majd, mint mi most

Bill Gates szerint akik 20 év múlva születnek, jobban élnek majd, mint mi most

2023.01.25. 3 perc olvasás

Minden egyre jobb lesz

Körforgás az autóiparban: nejlonból padló, régi autóból új autó (x)

Támogatott tartalom

Körforgás az autóiparban: nejlonból padló, régi autóból új autó (x)

Támogatott tartalom

2022.09.30. 3 perc olvasás

2030-ra ez az undorító szakma lehet a legnépszerűbb

2030-ra ez az undorító szakma lehet a legnépszerűbb

2022.08.26. 1 perc olvasás

JÖVŐ

Elárulja a jövőd, amit először meglátsz a képen

Elárulja a jövőd, amit először meglátsz a képen

2022.07.24. 1 perc olvasás

SZEMÉLYISÉGTESZT

Audrey Hepburn híres napszemüvegét most te is megvásárolhatod

Audrey Hepburn híres napszemüvegét most te is megvásárolhatod

2022.06.16. 1 perc olvasás

Holly

Figyelem

Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!

Még nem múltam el 18 éves