Quantcast

Sztereotípia

Leszámol a nemi előítéletekkel a Lego

Leszámol a nemi előítéletekkel a Lego
© Patrick van Katwijk/BSR Agency/Getty Images

Legújabb kutatási eredményei miatt döntött úgy a cég, hogy harcot indít a káros sztereotípiák alkalmazása ellen.

Gyerekek megkérdezésével készített globális felmérést a Lego, melyben a játékokhoz fűződő nemi sztereotípiákat vizsgálták a fiatalok körében. Az ENSZ Nemzetközi Lánynap alkalmából a dán játékgyártó közel hétezer szülőt, valamint 6 és 14 év közötti gyereket faggatott ki olyan országokból, mint Kína, Csehország, Lengyelország, Oroszország, Japán, az Egyesült Királyság vagy az Egyesült Államok. Az eredmények elszomorítóak voltak: a szakértők megállapították, hogy a játékokhoz és a jövőbeli karrierhez való hozzáállás továbbra is egyenlőtlen és korlátozó. Ennek apropóján a vállalat bejelentette, felhagy a káros nemi sztereotípiák népszerűsítésével, és a jövőben nemi előítéletek nélkül tervezik meg a játékaikat.

A fiúk jobban félnek a csúfolástól

A kutatásból kiderült, hogy míg a lányok egyre magabiztosabbak és szívesebben vesznek részt sokféle tevékenységben, addig a fiúkra ez nem igaz. A megkérdezett fiúk 71 százaléka félt attól, hogy kigúnyolják őket, ha az általuk „lányosnak” vélt játékokkal játszanak – és ezt a félelmet szüleik is osztották. „A szülők jobban aggódnak amiatt, hogy a fiaikat csúfolják, mint a lányaikat, ha a másik nemhez tartozó játékokkal játszanak” – mondta Madeline Di Nonno, a kutatást végző Geena Davis Institute on Gender in Media vezetője. „Ez egyúttal arról is szól, hogy a férfiakkal kapcsolatos viselkedésmódokat a társadalom nagyobbra értékeli. Amíg a társadalmak nem ismerik el, hogy a jellemzően nőkhöz kapcsolódó viselkedésmódok és tevékenységek ugyanolyan értékesek vagy fontosak, addig a szülők és a gyerekek is csak fenntartásokkal fogják elfogadni ezt.”

Mindkét nemnek hátrányos a megkülönböztetés

A tanulmány megállapította, hogy a szülők a fiúkat még mindig sportolásra vagy a tudományos és technológiai tevékenységekre bátorították, míg a lányok körében a táncot, az öltözködést (a lányokat ötször nagyobb valószínűséggel bátorították ezekre a tevékenységekre, mint a fiúkat) vagy a sütést (háromszor nagyobb valószínűséggel) népszerűsítik. „Ezek a felismerések hangsúlyozzák, hogy a nemek közötti előítéletek világszerte mennyire mélyen gyökereznek” – mondta Geena Davis, Oscar-díjas színésznő és aktivista, aki 2004-ben alapította az intézetet a káros nemi sztereotípiák elleni küzdelem és a befogadás elősegítése érdekében.

„Érezhető az aszimmetria” – jelentette ki a The Guardian kérdésére prof. Gina Rippon neurobiológus. „A lányokat arra bátorítjuk, hogy játsszanak a ’fiús’ dolgokkal, de fordítva nem tesszük. Ez azért probléma, mert a játékok képzési lehetőségeket kínálnak. Tehát ha a lányok nem játszanak Legóval vagy más építőjátékokkal, akkor nem fejlődnek azok a térbeli készségeik, amelyek a későbbi életükben segíthetnének nekik. Míg ha a babákat csak a lányokra erőltetik, a fiúkra viszont nem, akkor a fiúk kimaradnak a nevelési készségek fejlesztéséből.”

A Lego az elmúlt években keményen dolgozott azon, hogy befogadóbbá váljon. A termékek csomagolásán már nem tüntetik fel, hogy lányoknak vagy fiúknak szánják azokat, és a weboldalukon sem lehet a nemek szerinti megosztásban keresni a játékok között. A cég emellett igyekszik több női példaképet is bevonni a játékfejlesztésbe és -népszerűsítésbe. „A feladatunk most az, hogy arra bátorítsuk azokat a fiúkat és lányokat, akik a hagyományosan ’nem nekik való’ készletekkel szeretnének játszani” – fogalmazott Julia Goldin, a Lego Group termék- és marketingvezetője.