A mindennapok során termelődő háztartási szemét újrahasznosítása, szelektív gyűjtése ma már nagyrészt megoldott. Így válhat például a nejlonhulladékból autópadló. De mi lesz az autópadló és a teljes jármű sorsa életciklusa végén? Jó esetben számos elemük már most is egy új modellben éli második életét.
A tisztán elektromos járművekkel helyi károsanyag-kibocsátás nélkül járhatjuk az utakat, míg otthoni töltésüket megújuló energiával is könnyen megoldhatjuk – mind jogos érvek ezen autók használata mellett. De ennyitől valóban fenntarthatóvá válnak az ilyen modellek? Koránt sem, ezért a felelős autógyártók szerencsére komplex lépéseket tesznek a fenntarthatóságért. Fontos feladat például a bevezetőben feltett kérdésre is megoldást találni: mi legyen az autókkal azután, hogy életciklusuk véget ért?
A BMW Group válasza erre egyértelmű: nem semlegesítendő hulladéknak kell tekinteni ezen járműveket, hanem alapvető fontosságú másodlagos nyersanyagforrásnak. Ezért épült fel a vállalatcsoport München melletti újrahasznosító- és szétbontóközpontja, ahol évente akár 10 000 darab modellt is képesek újrahasznosítani. A régi járműveket szabványosított eljárás szerint szerelik szét, hogy rendszerezni tudják az ismét felhasználható alkatrészeket, valamint az újrahasznosításra alkalmas anyagokat.
Izgalmas feladat a hálózatról tölthető modellek nagyfeszültségű akkumulátorainak kezelése is. Egy új eljárás révén ma már több mint 90 százalékos újrahasznosítási arány biztosítható e téren. Eközben az autókból kiszerelt akkucellák egy része statikus energiatároló rendszerekben teljesít szolgálatot. Utóbbira az egyik legjobb példa a BMW Group lipcsei üzeme, ahol egy, körülbelül 700 BMW i3 akkumulátorból álló tárolófarm működik, amely a megújuló villamosenergia puffertárolójaként funkcionál – eltárolja az adott pillanatban nem felhasználható szélenergiát, majd szükség esetén betáplálja azt az elektromos hálózatba.
Ennek a szemléletnek köszönhetően a német prémiummárka járműveinek átlagosan mintegy 30 százaléka már ma is újrahasznosított és újrafelhasznált anyagokból, úgynevezett „másodlagos nyersanyagokból” készül. A cél, hogy ez az arány a jövőben 50 százalékra emelkedjen.
A BMW luxusmodelljeivel a forwardizmus korába lépett, méghozzá úgy, hogy fenntarthatósági törekvéseit itt is továbbviszi. Az új irányzat első ikonjának tekintett BMW i7 motorja ritkaföldfémektől mentes, karosszériája és utastere pedig jócskán tartalmaz újrahasznosított anyagokat. A padlóborítása például úgynevezett Econylból, azaz tengerből kiemelt halászhálókból és egyéb műanyag hulladékokból készül. Talán a te kidobott palackod is egy luxus-BMW utasterében születik újjá? Még ez is lehetséges.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!