Akiknek szurkolunk az Oscar-gálán és akiknek fogadnánk a győzelmére
Legjobb film
Jelöltek: Sráckor, Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje), A Grand Budapest Hotel, Kódjátszma, Selma, A mindenség elmélete, Whiplash, Amerikai mesterlövész
Ritka csillagegyüttállás az idei, amikor minden legjobb filmnek jelölt alkotás valóban jó, ráadásul több alacsony költségvetésű független film is szerepel a listán. Első alkalommal jelöltek fontos kategóriákban Wes Anderson (Tenenbaum, a háziátok, Holdfény királyság) filmjét: A Grand Budapest Hotel a legjobb filmnek és rendezésnek járó szoborért is versenyez. Ráadásul a kritikusok szerint is ez a rendező eddigi legkiforrottabb alkotása. Mi pedig maximálisan egyetértünk, így a karizmatikus szállodavezető történetére szavazunk. Ennek ellenére azonban a Sráckor tűnik a legesélyesebbnek, esetleg a Birdman - mindhárom kiváló film, így nem leszünk szomorúak, ha nem jön be a tippünk.
Legjobb rendezés
Jelöltek: Alejandro González Inárritu (Birdman), Wes Anderson (A Grand Budapest Hotel), Richard Linklater (Sráckor), Morten Tyldum (Kódjátszma), Bennett Miller (Foxcatcher)
Az év három legjobb filmjének sokan a Sráckort, a Birdmant és A Grand Budapest Hotelt tartják. Mi is annak örülnénk, ha mindhármat díjaznák a legfontosabb kategóriákban, így ha az előző kategóriánál Wes Anderson nyerhetne, itt a Sráckort jegyző Richard Linklaternek drukkolunk. Linklater soha eddig nem látott bravúrt vitt véghez tizenkét éven át forgatott filmjével, és nem készült még ennyire hiteles alkotás egy fiúgyerek felnőtté válásáról.
Ellar Coltrane és Richard Linklater a Boyhood forgatásán
Legjobb operatőri munka
Jelöltek: A Grand Budapest Hotel (Robert Yeoman), Birdman (Emmanuel Lubezki), Rendíthetetlen (Roger Deakins), Ida (Lukasz Zal és Ryszard Lenczewski), Mr. Turner (Dick Pope)
Bármennyire is imádtuk a Birdmant, a színészi alakítások mellett leginkább az operatőri munka érdemelne szobrocskát. Ugyan tavaly is Emmanuel Lubezki kapta az elismerést a Gravitáció fantasztikus fényképezéséért, most sem tagadnánk meg tőle a díjat. A Birdman különösen nyughatatlan képvilágát annak köszönheti, hogy nem látszanak benne a vágások: olyan, mintha a kamerát egy pillanatra sem kapcsolták volna ki.
Legjobb női főszereplő
Jelöltek: Marion Cotillard (Két nap, egy éjszaka), Felicity Jones (A mindenség elmélete), Julianne Moore (Still Alice), Rosamund Pike (Holtodiglan), Reese Witherspoon (Vadon)
Ebben a kategóriában nagyon erős az idei felhozatal, gyakorlatilag minden színésznő mellett tudnánk érvelni. Julianne Moore tűnik a legesélyesebbnek: bár a Still Alice-t még nem láttuk, biztosak vagyunk benne, hogy megérdemli a díjat. Főleg azért, mert már sokszor nyernie kellett volna az elmúlt húsz évben, ez az ötödik jelölése. Azonban ha őszinték akarunk lenni, és a látott filmek és színésznői teljesítmények alapján kellene ítélnünk, most inkább adnánk Rosamund Pike-nak ezt a díjat. A Holtodiglanban nyújtott vérfagyasztóan tökéletes alakítása örökre a retinánkba égett.
Legjobb női mellékszereplő
Jelöltek: Patricia Arquette (Sráckor), Laura Dern (Vadon), Keira Knightley (Kódjátszma), Emma Stone (Birdman), Meryl Streep (Vadregény)
A kategória abszolút befutója Patricia Arquette. Az esendő, ám gyerekének a legjobbat akaró anya karaktere a Sráckor egyik legerősebb pontja, megérdemelten nyerheti el alakításáért a díjat. Emma Stone-nak lehet még halvány esélye, hiszen az akadémia szereti díjazni a huszonéves, gyönyörű színésznőket (a múltban például: Jennifer Lawrence-t, Gwyneth Paltrow-t, Lupita Nyong'o-t, Angelina Jolie-t).
Legjobb férfi főszereplő
Jelöltek: Steve Carell (Foxcatcher), Bradley Cooper (Amerikai mesterlövész), Benedict Cumberbatch (Kódjátszma), Michael Keaton (Birdman), Eddie Redmayne (A mindenség elmélete)
Hiába imádtuk Eddie Redmayne jól eltalált, érzékeny alakítását Stephen Hawkingként (A mindenség elmélete), mégis muszáj Michael Keatonra tennünk a voksunkat. Senkit nem tudunk elképzelni, aki akár csak fele ilyen jó lett volna a bizonyítani vágyó, egykor szuperhőst alakító középkorú színész szerepében. A film dinamikája sem működne olyan jól nélküle, ráadásul minden mellékszereplő brillírozik közös jeleneteikben.
Legjobb férfi mellékszereplő
Jelöltek: Robert Duvall (A bíró), Ethan Hawke (Sráckor), Edward Norton (Birdman), Mark Ruffalo (Foxcatcher), J.K. Simmons (Whiplash)
J. K. Simmons nyerte a Golden Globe-díjat a Whiplash-ben alakított szadista zenetanár karakteréért, és az Oscaron is ő tűnik a legesélyesebbnek. Félelmetes, ugyanakkor összetett alakításáért teljesen megérdemelten nyerne. A szívünk azonban egy kicsit mégis Edward Nortonhoz húz, akit már régen, de lehet, hogy soha nem láttunk ilyen fantasztikus formában. A Birdman nárcisztikus színészeként egyszerre volt szupermenő, őrült, szánandó és nagyon vicces.
Legjobb külföldi film
Jelöltek: Ida (Lengyelország), Eszeveszett mesék (Argentína), Mandarinok (Észtország), Timbuktu (Mauritánia), Leviatán (Oroszország)
Sajnos Magyarország jelöltje (a Fehér isten) idén sem jutott be a legjobb kilenc, majd öt közé, így más országnak vagyunk kénytelenek drukkolni. A kategória két legesélyesebbje az orosz Leviatán és a lengyel Ida. Ha már nem sikerült az Akadémiának nőkről szóló filmeket jelölni a legfontosabb kategóriákban (rendezői és legjobb film), akkor mi a lengyel Idának szurkolunk. A hatvanas években játszódó dráma egy fiatal lányról szól, aki mielőtt apácává esküdne, megtudja, hogy zsidó származású.
Képek: Profimedia - Red Dot, Indiewire
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!