Meghalt Oliviero Toscani, a fotós, aki világhírűvé tette a Benettont.
82 éves korában meghalt Oliviero Toscani divatfotós, aki az olasz Benetton ruhamárka egyedi reklámkampányairól volt ismert - erősítette meg a család a BBC-nek.
A márka egykori művészeti igazgatójáról tavaly derült ki, hogy amiloidózisban szenved, egy ritka, gyógyíthatatlan betegségben, ami a szervezet létfontosságú szerveit és idegeit érinti.
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy ma, 2025. január 13-án szeretett Olivierónk elindult a következő útjára
– írta Toscani felesége, Kirsti az Instagramon közzétett bejegyzésében.
Toscani pénteken került kórházba a toszkán vidéki otthona közelében fekvő Cecinában, súlyos állapotban. A Corriere della Sera olasz napilapnak adott tavalyi interjújában azt mondta: rövid idő alatt 40 kilót fogyott.
Nem tudom, mennyi időm van még hátra, de amúgy sem akarok így élni
– mondta akkor.
Munkáival olyan társadalmi témákra hívta fel a figyelmet, mint az AIDS-járvány, a rasszizmus, a háború és a halálbüntetés. A Benetton a munkássága előtt tisztelegve közzétette azt a fényképet, amelyet 1989-ben készített a márka számára.
Bizonyos dolgok magyarázatához egyszerűen nem elegendőek a szavak. Te tanítottál meg minket erre
– mondta a cég szóvivője hétfőn.
Isten veled, Oliviero. Álmodj tovább
– írta posztjában a vállalat.
Toscani 1942. február 28-án született Milánóban, a Corriere egyik ismert fotósának fia volt, Zürichben járt művészeti iskolába. Pályafutása során olyan vezető divatlapoknak dolgozott, mint a Vogue és a GQ, és segített elindítani Monica Bellucci modell karrierjét. Olyan kulturális ikonokat fotózott, mint Andy Warhol, John Lennon és Federico Fellini. Igazi világhírnévre azonban a Benettonnál töltött igazgatói megbízatás alatt – amelyet 18 éven át töltött be – tett szert.
Az általa fotózott, különböző bőrszínű modellek a márka védjegyévé váltak, és népszerűvé tették a „United Colours of Benetton” logót – provokatív fotói azonban vitákat is szítottak: egy Boszniában megölt katona véráztatta ruháit ábrázoló képei világszerte a Benetton óriásplakátjain jelentek meg. Az AIDS-ben haldokló David Kirbyt ábrázoló fotó grafikus felhasználása a márka bojkottját váltotta ki. Három egyforma, fekete, fehér és sárga feliratú emberi szív utalt a divatban megjelenő rasszizmusra, míg egy másik reklámját – amin egy pap és egy apáca csókolózik – végül betiltották.
A márkától 2000-ben vált meg, miután viták alakultak ki az utolsó kampánya miatt, ami halálraítélteket ábrázolt, „halálra ítélve” felirattal. Azt nyilatkozta, hogy kampányai, amik olyan témákat érintettek, mint az emberi jogok, a vallás és a rasszizmus, arra irányultak, hogy felhívják a figyelmet a fontos kérdésekre.
Arra használom a ruhákat, hogy társadalmi kérdésekre hívjam fel a figyelmet
– mondta Toscani korábban a Reutersnek adott interjújában, miközben vita tört ki arról, hogy a kampány túl messzire ment-e.
A hagyományos reklám azt mondja, hogy ha megveszel egy bizonyos terméket, akkor szép, szexis és sikeres leszel. Mindez nem igaz
– mondta ki a súlyos szavakat.
2007-ben az egyik divatmárka anorexiaellenes kampányához készített fotója Isabelle Caro francia modellről került a címlapokra. Az étkezési rendellenesség által tönkretett sovány arcát és lesoványodott testét a milánói divathét alatt óriásplakátokon és újságokban mutatták be. A kampány egybeesett a túlságosan sovány modellek kifutón való megjelenésével kapcsolatos aggodalmak növekedésével. A Nolita divatház számára készült képet több országban, köztük Olaszországban is betiltották, ennek ellenére vírusként terjedt, és heves vitákat váltott ki az interneten.
Toscani egyébként a COLOURS magazin alapítója és szerkesztője volt 1991-től, Kálmán Tibor mellett. Az a meggyőződés vezérelte, hogy a sokszínűség pozitív, és minden kultúra egyenlő értékkel bír. A magazin negyedéves folyóiratként született, nemzetközileg terjesztették számos kétnyelvű kiadásban, és a 90. „Football” (2014) számig nyomtatták.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!