Gondolkodtál-e már valaha azon, hogy vajon milyen koncepció alapján és hogyan építik fel a bemutatószobákat és tereket az IKEA-ban? Az áruházi túrán minden kérdésünkre választ kaptunk.
IKEA áruházakkal a világ több mint 30 országában találkozhatnak az érdeklődők, a cél az, hogy mindenhol azonos koncepciót lássanak. Ennek érdekében több különböző iránymutatásnak kell megfelelnie az áruházaknak, a kommunikációnak, a környezet kialakításának.
Az iránymutatások mellett természetesen a környéki sajátosságok is meghatározzák a környezetet, például, hogy hol helyezkedik el parkoló – egyáltalán beszélünk-e parkolóról (Bécsben nyílt IKEA 2021-ben, amelynek nincsen parkolója), milyen területet tud kihasználni az adott áruház, mekkora az alapterület, a város melyik részén helyezkedik.
Az IKEA áruházak látogatása sokak számára kiemelt program, a vásárlói élményt az inspiráló terek, az ötletek és az áruházakban található, életszerű megoldások fokozzák. Ahhoz, hogy ezek a berendezett szobák valóban reflektáljanak az emberek többségének igényeire, az IKEA szakemberei különböző kutatásokat használnak fel. A meglévő szakértelmüket (melyeket többek között belsőépítészként, lakberendezőként, tervezőként szereztek) és tapasztalatukat (akár értékesítés, akár marketing területen) folyamatosan bővítik különböző ismeretekkel.
Az Élet Otthon kutatást például minden évben elkészíti az IKEA, idén már több mint 30 országban, összesen 34 387 válaszadó bevonásával, szakértők segítségével készült az elemzés. A több mint 1000 fős magyar panel a lakosságra reprezentatív, így remek alapja lehet annak, hogy az IKEA munkatársai megismerjék a vásárlókat. Az Élet Otthon kutatás mellett más témában is készülnek felmérések – többek között a fenntarthatóság, az otthoni szokások kapcsán is rendszeresen érkeznek olyan anyagok, amelyek befolyásolják az áruházakban berendezett szobák, otthonok kialakítását. Ezek mellett természetesen a Statisztikai Hivatal és más hasonló szervezetek kimutatásai, demográfiai adatok is rendelkezésre állnak. Az elemzések értelmezéséhez elengedhetetlen a magyar társadalom, a szokások, a kultúra és a történelem ismerete is.
A Bemutatóterek kialakításánál szintén vannak globális iránymutatások, amelyeket követnie kell az áruházi lakberendező, tervező kollégáknak, de az említett kutatásokkal, ismeretekkel ezeket a helyi piacoknak megfelelően kell kialakítani. Aki mind a három magyarországi IKEA áruházat meglátogatta már, esetleg észrevehetett különbségeket, hiszen az áruház közvetlen környezetében megtalálható lakóépületek is hatással vannak arra, hogy milyen jellegű otthonok, szobák jelennek meg majd a különböző osztályokon.
A „kiállítás” elsődleges célja az inspiráció nyújtása. Könnyen módosítható, alakítható elemek, amelyeket részben, vagy egészben tudnak otthonukban megvalósítani a vásárlók. Olyan megoldások, amelyek segíthetnek áthidalni azokat a kihívásokat, amelyeket a megváltozott élethelyzetek okoznak. Minden osztályon találhatóak különböző terek, amelyeket egyedülállók, együtt élő párok, gyermekes családok számára terveztek, illetve arra is törekednie kell a munkatársaknak, hogy a legkülönbözőbb hobbik, foglalkozások, valamint az elmúlt időszakban egyre hangsúlyosabb multifunkcionális helyiségek kialakításához is ötleteket adjanak.
A világjárvány alatt a magyarok 2/3-a változtatott az otthonán, a lezárások és a kialakult helyzetnek köszönhetően az otthonok olyan aktivitások helyszínévé váltak, amelyeket korábban az otthonokon kívül végeztek az emberek. A magyar otthonokban a legfontosabb továbbra is a kikapcsolódás, azonban megjelennek az otthoni iroda és oktatás kialakításához szükséges eszközök, az otthoni edzés, vagy az éttermi élmények otthoni pótlásának elemei is. Az áruház különböző területein erre is találhatnak inspirációt a látogatók. Az Örs vezér téri IKEA bemutatóterében például láthatnak példát arra, hogyan rendezkedhet be valaki az otthoni oktatásra, hogyan alakíthatja ki konyháját valaki, akinek legnagyobb szenvedélye a koktélok készítése – hogy még akkor is tudjon időt szentelni hobbijának, amikor ezt nem tudja más helyszínen megtenni, vagy, hogy milyen könnyedén lehet egy ruhaakasztó segítségével két munkaállomást kialakítani egy étkezőasztalból. A fiatal felnőttek generációi is megtalálhatják a saját kedvenceiket: az albérletek sajátosságaira is rámutatnak egyes megoldások, de a gamerek szobájától kezdődően egy blogger nappaliján át a más fiatalokkal együtt élő, egyetlen szobát bérlő egyetemi hallgató is megjelenik a bemutatótér „lakói” között.
Az egyes szobák lakóinak története természetesen nem jelenti azt, hogy más nem találhat saját otthonának kihívásaira megoldásokat, hiszen a tárolás, a szobák funkcionális változása és változtatása, a különböző élethelyzetek sokszor közös halmazokat alkotnak. Az IKEA lakberendezői, tervezői és munkatársai arra törekednek, hogy szem előtt tartsák a vásárlók igényeit, azt, hogy milyen igényeik és milyen lehetőségeik vannak, és ennek megfelelően alakítsák ki az inspirációs felületeket – legyen szó az áruház bemutatóteréről, a piactérről vagy az online felületekről.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!