Lezárult a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) 2022 tavaszán indított design LAB inkubációs programja, amelynek köszönhetően hat gyártó-tervező páros kapott támogatást, hogy szakmai tudásukat és kreativitásukat közösen egy új termékfejlesztésben kamatoztathassák. A hat hónapos gyártási folyamatot követően innovatív, fenntartható termékek születtek, amelyek nem csak a hazai, hanem várhatóan a nemzetközi piacon is megállják majd a helyüket.
A design LAB inkubációs program elsődleges célja, hogy elősegítse a kollaborációk létrejöttét a szektor szereplői, a gyártók és a tervezők között, illetve erősítse és korszerűsítse a hazai gyártói hátteret. A programnak köszönhetően tehetséges tervezők ötletei találkozhatnak professzionális gyártókkal, és közösen alkothatnak egyedi és versenyképes termékeket. A design LAB mindemellett kiemelt fókuszt helyez a gyártásfejlesztésre, az iparág versenyképességének növelésére és az ágazat exportjának ösztönzésére.
A programra a gyártók és a tervezők közösen beadott pályamunkákkal jelentkezhettek, a sikeres együttműködések létrejöttét az Ügynökség most is egy kapcsolatépítő esemény, a Speed Dating megrendezésével segítette. A design LAB programjára 36 pályázat érkezett, amelyből a szakmai zsűri döntése értelmében hat gyártó-tervező páros nyerte el a támogatási keretet, és kezdhették meg termékeik legyártását.
A gyártó-tervező párosok saját tapasztalataikat, alkalmazott technológiájukat és egyéni stílusukat jelenítették meg a közös alkotási folyamatukban. Sokszínű, felhasználói igényeket előtérbe helyező alkotások született a programnak köszönhetően, a fenntarthatóságra való törekvés az összes páros munkájában felfedezhető közös pontként.
„Immár harmadik alkalommal rendeztük meg a design LAB inkubációs programot, azt pedig felemelő érzés évről évre látni, hogy hazánk kreatív szektora kiemelkedő tehetségekkel rendelkezik. Valamint a program megerősít minket abban, hogy tanulni és fejlődni a legjobban a szakmai együttműködések, tapasztalatcserék által lehetséges. A Magyar Divat & Design Ügynökség a stratégiájában meghatározott célok követése mellett kiemelt figyelmet helyez a fenntarthatóságra is, amely a design LAB programban is tetten érhető. A programnak köszönhetően a gyártói tapasztalatot és a formatervezői kreativitást ötvözve idén is olyan termékek születtek, amelyek nem csak fenntarthatóak, de hazai és nemzetközi piacon egyaránt versenyképesnek ígérkeznek. Mindez tovább erősíti Magyarország regionális designipari pozícióját” – mondta Forintos-Szűcs Anita, az MDDÜ általános vezérigazgató-helyettese.
Az Art Innova Kft. és Dr. Vasváry-Nádor Norbert tervező az APPACK projekt keretein belül asztalosipari melléktermékek újrahasznosításával is foglalkoznak, egy eszközmegosztó bútorzat kifejlesztését célozták meg. A Concrazy Kft. és Kele Sára tervező a REPETA termékcsaláddal vendéglátóipari egységekbe kínálnak belsőépítészeti betontárgy kollekciót. A tárgyak a selejtnek számító betonelemek összezúzásával, majd azok felhasználásával készülnek, ami a körforgásosság fontosságára hívja fel a figyelmet. A Faktum Bútor Kft. és Horváth Máté közös munkájának eredménye a Shape projekt, amely egy innovatív babaszobaként funkcionáló termékegyüttes. A kollaboráció során a hosszú élettartamra való tervezéssel, illetve a lapra szereléssel a fenntarthatóságot helyezik fókuszba. A Gránit és Márvány Kft. és az Espiritu Consulting Kft. (Bessenyei Bettina tervező) közös alkotási folyamatának eredményeként jött létre a Shango projekt, egy mobil konyhasziget. A termék megalkotásakor gres kerámialap és természetes kő feldolgozása, vágása során keletkező maradék vagy hulladék darabokat használtak fel. A Kárpitos Partner Group Bt. és az IO Line And Round Kft. (Hevesi Annabella tervező) közös projektje a PEACH Easy Chair, egy otthoni és közületi felhasználásra szánt kárpitozott pihenőszék. A termék különlegessége, hogy a 3D nyomtatott fém idomok a szivacs mechanikai torzítása révén érik el a kívánt ergonómiai hatást – formára szabás, ragasztás vagy épp öntés helyett. A Multifelt Factory Kft. és a Co & Co Designcommunication Kft. (Budai Márton tervező) a KILIM tapintható lámpacsaládot hozták létre. A termékcsalád fő eleme a gyapjúfilc, amelynek előállítása a legkevésbé környezetterhelő tevékenység a textiliparban: az előállításához mindössze vízre, gőzre és hőre van szükség, a gyártás során keletkező filchulladék pedig visszaforgatható a termelésbe.
A design LAB sikerességét bizonyítja, hogy az immár harmadik alkalommal megrendezett inkubációs program visszatérő résztvevőket is köszönthetett: gyártói oldalról a Kárpitos Partner Group Bt., tervezői oldalról pedig Kele Sára, Horváth Máté és az IO Line And Round Kft. (Hevesi Annabella tervező) járult hozzá ismételten az eredményes kollaborációk létrehozásához.
Az MDDÜ további célja, hogy széleskörű láthatóságot és exportlehetőséget biztosítsanak a kollaborációk számára, így folyamatosan azon dolgozik, hogy minél több hazai és nemzetközi kiállításon, valamint design platformon jelenhessenek meg a program során született alkotások. Ennek jegyében egyes design LAB termékek a Milan Design Week Alcova kiállításának keretein belül mutatkozhatnak be.
A Magyar Divat & Design Ügynökségről
A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal alakult meg 2018-ban, hogy előre meghatározott stratégiai pillérek mentén – szakmai koordináció, hazai termékek elérhetőségének és kereskedelmi lehetőségeinek javítása, oktatásfejlesztés, valamint gyártásfejlesztés – hatékony és strukturált támogatást nyújtson a divat és a design ágazat minden szereplője számára. A célkitűzések megvalósításának érdekében olyan hazai rendezvényeket valósítanak meg évről-évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week vagy a nemzetközi díjakat nyert 360 Design Budapest kiállítás. Emellett olyan külföldi szakmai rendezvényeken biztosítanak megjelenési és bemutatkozási lehetőséget a magyar alkotók számára, mint a Milano Fashion Week vagy a Maison & Objet designvásár. Kiemelt feladataik közé tartozik a szakmai szervezetekkel való stratégiai együttműködés, az export növelése, továbbá mentorprogramjaik megvalósításával a hazai márkák szakmai fejlődésének támogatása.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!