A tudatos vásárlással nem csak a pénztárcádat és gardróbod terhelhetőségét óvod, de a környezetet is.
Valószínűleg mindenkinek ismerős az érzés, amikor a szekrényét böngészve rábukkan egy-egy ruhadarabra, amiről nem is tudja, miért vette meg. Az impulzív vásárlás gyakori jelenség, és bár rövidtávon a dopaminlöket boldogsággal tölt el, sokszor akár még aznap megbánjuk, hogy a kosarunkba tettünk valamit, amire valójában semmi szükségünk sincsen.
Ez a gyakorlat több okból is bajos: elsősorban saját bőrünkön érezzük, hogy felesleges dolgokra költjük a pénzünket, másrészt a környezetet is terheljük a megvásárolt, de fel nem használt, sokszor még címkésen a lerakóba kerülő ruhadarabokkal. Ez egy olyan szennyező iparág esetében, mint a divatipar, kiváltképp problémás, tehát valóban eljött az ideje, hogy leszámoljunk a pillanatnyi izgalom miatti költekezéssel – az üzletben vagy online egyaránt.
A fentarthatóság, mint téma régóta foglalkoztatja Lottie Lashley influenszert is, aki tartalmaival igyekszik rávilágítani a mikrotrendek, túlvásárlás és más folyamatok árnyoldalaira is, így természetesen az impulzusvásárlás is terítékre került már nála.
Lashley nem is tagadja, néha hajlamos már-már megszállottjává válni egy-egy ruhadarabnak, és addig nem tud szabadulni a gondolatától, amíg meg nem veszi. Előtte azonban egy kérdést tesz fel magának:
Őszintén, mi tetszik igazán benne?
Itt nincs jó vagy rossz válasz – sőt, talán nem is a válaszon van a hangsúly, hanem a gondolatmenten, amit ez a kérdés elindít benned, és talán megóv az inpulzív vásárlástól. Amíg ugyanis megpróbálod meghatározni, mely eleme fogott meg az adott ruhának, akarva-akaratlanul végigméred, feltérképezed nemcsak a mintáját, de az anyagát, szabását és olyan apró részleteit is, amelyek felett egyébként lehet, hogy elsiklanál. Persze azért vannak olyan érvek, amelyek nem túl meggyőzőek ilyen esetben: ha például valami csak azért fogott meg, mert éppen divatos, valószínűleg nem lesz a legjobb befektetés, hiszen a trendek múló dolgok, egy ruhadarab azonban ideális esetben hosszú évekig a társad lesz. Ugyanennyire fontos az is, hogy eldöntsd, rajongásod tárgyára szükséged van-e, vagy csak egyszerűen szeretnéd.
Ezután Lashley azt ajánlja, gondold végig, hogy ami tetszik benne, reprodukálható-e: saját példát hozva felidézte, hogy nemrég majdnem vett magának egy sokadik kabátot, aminek beleszeretett a csattjaiba. Végül azonban egy tökéletes cselhez folyamodott, és a dzseki helyett csak a fémdíszeket rendelte meg online, majd rávarrta azokat egy már meglévő, hasonló színű kabátjára. A végeredmény egy szinte ugyanolyan ruhadarab lett, az eredeti ár töredékéért, ráadásul jóval fenntarthatóbb módon. Hasonló trükkökkel óvhatod meg magad az impulzív vásárlástól!
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!