Az amerikai klasszikus divatjának új hullámában a csillogás, az upcycling és a couture kerül a középpontba.
Volt idő, amikor még a legdivatosabbak sem bírtak ránézni egy merev, unalmas, hétköznapi farmerre. A világjárvány idején a szűk és rigid alapdarabot kiszorították a gardróbunkból a Z generáció bő, lötyögős fazonok. Sokan teljesen felhagytak a farmer viselésével, és lecserélték azokat melegítőnadrágokra vagy vicces, nyomott, rugalmas derékszíjjal ellátott nadrágokra olyan márkáktól, mint a Saks Potts és a Paloma Wool.
Az idei szezon azonban teljesen új elképzeléseket hozott az amerikai alapanyagról, méghozzá egy bizonyos párizsi amerikaitól. A dallasi születésű Daniel Roseberry, a Schiaparelli művészeti igazgatója a ház szürrealista DNS-ét egy valószínűtlen közegbe oltotta be: az upcycling farmerdzsekikbe és farmerekbe. Anatómia ihlette hímzések és arany ékszerek – volt köztük fül, mell, szemek és virágok is – díszítették a 2021-es őszi couture kollekciójának nagy részét, felborítva azt a régóta fennálló elképzelést, hogy a farmer nem tekinthető couture-nek.
„Elmentünk a párizsi piacokra, amikor újra megnyitottak, vettünk egy tucat '80-as évekbeli Levi's-t, feldaraboltuk, majd újraépítettük őket – magyarázza Roseberry. – Ez is alátámasztja, hogy bármikor, amikor az igazán szélsőséges amerikanizmus keveredik extrém provokativitással és barokk arannyal, az emberek reagálnak rá. Olyasmit akartam csinálni, ami az örömnek való behódolás, szinte a testnek és magának a couture anatómiájának fetisizálásáig.”
És ki tudná elfelejteni Balenciaga merész visszatérését a couture-hoz, egy csipetnyi farmerrel kiegészítve? Demna Gvasalia kreatívigazgató 2021-es őszi, debütáló couture kollekciójában magasra, hosszúra és kerekre szabta a farmert, majd kapucnis és V-nyakú pulóverekkel párosította. Még egy kanadai szmoking szoborszerű változata is elkészült, egy magasan a vállakról lecsüngő kabáttal, amelynek két oldalát drámaian egymás elé hajtották.
Nem a couture az egyetlen olyan terület, ahol a farmer újra feltámadt – a ready-to-wear tervezők is új szemmel néznek az anyagra. A Chloé-nál Gabriela Hearst farmer ujjatlan felsőket, trencskókat és midiruhákat készített, némelyiküket rugalmas bőrrészletekkel ellensúlyozva, hogy a 2022-es resort kollekcióban üdítően újnak hasson a megjelenés. Hearst alkalmazta úttörő, fenntartható gondolkodásmódját is: fém helyett újrahasznosított fagombokat használt, víz helyett pedig lézerrel kezelt anyagokat.
Óriási az igény a környezettudatosabb farmerek iránt, talán ezért is van az, hogy oly sok márka használ maradékot, upcycling megoldásokat vagy más módokon találják fel újra az anyagot. Vegyük például a Gannit, amely ősszel egy új, felelős farmercsaládot dobott piacra. A kollekció több mint fele része volt a Jeans Redesign projektnek, amelyet az Ellen MacArthur Alapítvány indított el 2019-ben 80 farmerszakértővel a hulladékcsökkentés, valamint az újrahasznosíthatóság és a nyomon követhetőség növelése érdekében. Ditte Reffstrup, a márka kreatívigazgatója szerint: „A farmer rendelkezik azzal a nagyszerű képességgel, hogy viselésével bármire képesnek érezhetjük magunkat. Azt hiszem, ez egy olyan gondolkodásmód, amely rezonál az amerikai nőkre.”
Az új öltözködési esztétikát tekintve logikus, hogy azok a tervezők, akik jellemzően a báli ruhák és a nagyszabású csillogás iránt vonzódnak, most esélyt adnak a farmereknek. Carolina Herrera 2022-es resort kollekciója drámai farmereket tartalmazott, a fodros, puffos ujjú blúzoktól kezdve a magas derekú, széles szárú nadrágokon át az A vonalú minikig. Hasonlóképpen, az Etro 2022-es resort kollekciója is ezt az over-the-top megközelítést képviselte, kaleidoszkópszerű patchwork darabokkal és olyan hímzésekkel, amelyek a legjobban bejáratott vintage farmereket díszíttették.
Elza Wandler, a street-style-kedvenc táskatervező idén ősszel először dobott piacra farmerből készült kollekciót, és „nagyszerű stylingdaraboknak” nevezte azokat, amelyeket könnyen fel lehet kapni különböző alkalmakra, a munkától a vacsoráig. Telsha Anderson, a t.a. New York butik tulajdonosa azt jósolja, hogy a különböző irányzatokat képviselő farmerek, mint például a Diesel rózsaszín szettjei, amelyek kizárólag az ő butikjában kaphatók, biztosan elfogynak. „Az anyaghasználat, a színválaszték, és a szoknyákkal és ruhákkal való játék, amelyek még mindig a farmer kategóriájába esnek”, mind az újdonság része. „Az emberek olyan darabokat keresnek, amelyek kiemelkednek a többi közül.”
Sokak számára a divatos farmerek új hullámának vonzereje egyszerűen abból fakad, hogy hiányzik nekik a farmer viselése. Elvégre mikor viseltünk utoljára egy feltűnő, díszített farmert, vagy akár valami olyan egyszerűt, mint egy farmerszoknya, amely arányaiban vagy más módon merészen mutat? „Megtanultam, hogy a farmer az alapvető stílusidentitásom része – ez nemrég derült ki abból, hogy most van kettő két év alatti gyerekem, a világjárvánnyal párosulva. Rájöttem, hogy közel két éve hiányzott ez a részem” – mondja Lisa Bühler, a Lisa Says Gah nevű indie butik és márka alapítója és vezérigazgatója, aki ősszel mutatta be első saját farmercsaládját. „Boldog vagyok, hogy újra részese lehetek a kemény nadrágoknak.”
Forrás: Elle
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!