Több mint negyven évvel halála után újra Magyarországon találkozhatunk Breuer Marcell személyes tárgyaival. A Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (MÉM MDK) ugyanis amerikai magángyűjteményekből vásárolta meg a világhírű, magyar származású építész egykori bútorait, makettjeit és könyveit – olyan darabokat, amik eddig sosem voltak elérhetők itthon.
Ez a gyűjtemény nem csupán múzeumi gyarapodás, hanem kulturális hazatérés is: a Bauhaus egyik legnagyobb alakjának öröksége újra Magyarországon látható.
A Pécsett született, a Bauhausban tanult Breuer Marcell (1902–1981) a 20. századi építészet egyik legnagyobb hatású alakja volt. Nevéhez fűződik a New York-i Whitney Museum, a párizsi UNESCO-székház, valamint olyan ikonikus bútorok, mint a csővázas Vaszilij-szék és az Isokon-heverő. Bár egész életében büszkén vállalta magyarságát, épülete soha nem valósult meg hazájában, és személyes tárgyai közül is alig néhány jutott el ide.
A MÉM MDK célja, hogy nemzetközileg is jegyzett Breuer-gyűjteményt hozzon létre. A múzeum korábban főként leveleket, iratokat és fényképeket őrzött, most azonban két jelentős amerikai együttessel bővült az anyag. Az új szerzemények között eredeti bútorok, makettek, könyvek és fotók is szerepelnek – ezek alkotják az új Breuer Marcell-gyűjtemény alapját.
„Breuer Marcell életműve a 20. századi építészet egyik kiemelkedő fejezete, olyan pálya, amely összeköti a kontinenseket és a korszakokat” – hangsúlyozta Turi Attila, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke. Hozzátette: „A hagyaték megérkezése nemcsak múltmentés, hanem jövőépítés is. Ezek az anyagok inspirációt adnak mindazoknak, akik a magyar építészet jövőjén dolgoznak.”
Lánszki Regő, országos főépítész, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára szerint a MÉM MDK mára „valódi múzeummá és nemzetközi rangú intézménnyé vált, amely nemcsak őrzi, hanem gazdagítja is a magyar építészeti örökséget. Most, hogy Breuer Marcell könyvei és makettjei végre itthon vannak, nemcsak a múltat ünnepeljük, hanem üzenetet küldünk a jövőnek: a magyar építészet a világ szellemi központjához tartozik.”
Az egyik tárgyegyüttes Breuer Marcell Cape Cod-i nyaralójából származik, amelyet 1949-ben épített Wellfleetben. Ugyanebben az évben tervezte barátja, Kepes György nyaralóját is a közelben – a hely később művészek, tudósok és írók közösségévé vált. A házban évtizedeken át őrzött tárgyak, bútorok és fényképek most kerültek Magyarországra, köztük a híres Vaszilij-szék és Isokon-heverő is.
A gyűjtemény létrejöttében jelentős szerepet játszott a Cape Cod Modern House Trust, ami a térség modern építészeti örökségét gondozza. Az alapítványt vezető Peter McMahon és a múzeum közötti kapcsolatot Tóbiás Tas, az Offbeat Budapest & Vienna szerzője teremtette meg. A projekt szakmai koordinátora, Sebestyén Ágnes Anna, a MÉM MDK főmuzeológusa személyesen is járt Wellfleetben, és közreműködött a tárgyak kiválasztásában és hazaszállításában.
A múzeum öt eredeti bútort, két makettet, húsz könyvet, valamint száz fénykép digitális másolati jogát vásárolta meg – mindez Breuer Marcell családjáról és környezetéről mesél. A könyvek külön érdekessége, hogy némelyikben Lucien Hervé fotós és Böhm Viktor építész aláírása is megtalálható.
A másik tárgyegyüttes Szarvasy Mihály, New Yorkban élő magyar gyűjtő jóvoltából került a múzeumba, aki Breuer egykori kollégája, Hamilton Smith hagyatékából adott át bútorokat és dokumentumokat. Az anyagban megtalálható Breuer egyik legismertebb darabja, a Cesca-szék több példánya, valamint személyes, dedikált könyvek is.
„Ez nemcsak magyar, hanem közép-európai léptékben is kiemelkedő múzeumi gyarapodás” – mondta dr. Almássy Kornél, a MÉM MDK igazgatója. „A kollekció tovább erősíti intézményünk pozícióját, és új fejezetet nyit a magyar építészeti örökség kutatásában.”
Breuer Marcell életműve ma is korszerű. Térszervezési elvei, funkcionalizmusa és anyaghasználata nemcsak az építészeket, hanem a design iránt érdeklődő közönséget is inspirálja. A Magyar Építészeti Múzeum új gyűjteménye mostantól lehetőséget teremt arra, hogy az életmű ne csak tanulmányokban, hanem kézzelfogható tárgyakban is megjelenjen.
Ahogy a múzeum igazgatója fogalmazott: „Ezek az anyagok nem csupán dokumentumok, hanem inspirációk is. A jövő építészei és tervezői számára Breuer munkássága egyszerre jelenti a gyökereket és az iránytűt.”
A gyűjtemény várhatóan a MÉM MDK új kiállítóhelyén, a készülő Magyar Építészeti Központban lesz először látható – méltó helyen, ahol a múlt, a jelen és a jövő építészete találkozik.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!