Karácsonykor gyakran kerülnek elő piros és zöld díszek.
Minden nagyobb ünnepnek megvan a maga színkódja: húsvétkor jellemzően a pasztellek, Valentin-napon a rózsaszín és a piros dominál, karácsonykor pedig a zöld és a piros kerül előtérbe. Ez pedig abszolút nem véletlen, de te gondolkodtál már rajta, mi lehet az oka annak, hogy ez a két szín uralja az ünnepet? Akár hiszed, akár nem, de nem egyszerű hóbortról van szó, a színeknek gyakorlatilag történelmük van.
Jóval az előtt, hogy a karácsony keresztény ünneppé vált volna, az északi népek már különleges jelentést tulajdonítottak a zöldnek és a pirosnak. A kelták a téli napforduló idején – amikor az év leghosszabb éjszakája elérkezett – piros bogyós, zöld levelű növényekkel (például magyallal) díszítették az otthonaikat, mert úgy hitték ezek a növények távol tartják a rossz szellemeket, szerencsét és termékenységet hoznak a házra, továbbá emlékeztetnek arra, hogy a sötétség után mindig visszatér a fény.
A keresztény kultúrkörben a piros és a zöld aztán egy egészen új jelentést kapott. A piros szín Jézus Krisztus vérét, az áldozatot, a szeretet végsőkig kitartó erejét jelképezi, míg a zöld az örök élet ígéretéhez kapcsolódik. Ezt az üzenetet hordozza az örökzöld fenyő is, amely télen sem veszti el a lombját.
Bár a piros–zöld kombináció már jóval a reklámipar előtt összefonódott a téllel és az ünneppel, a 20. században egy ikonikus márka új szintre emelte ezt a különleges kapcsolatot. Egész pontosan a Coca-Cola karácsonyi kampányairól – különösen Haddon Sundblom illusztrátor Mikulás-figurái – van szó, amik óriási hatással voltak arra, hogyan látjuk ma az ünnepet. A piros ruhás, pocakos, jókedvű Mikulás egy zöldes háttérrel, fenyőkkel, dekorral kiegészítve vizuálisan is „bebetonozta” a piros–zöld duót a karácsonyi képzeletünkben. Ezt azért fontos kiemelni, mert korábban a Mikulás figurája sokféle színben létezett, volt kékben vagy barnában ábrázolt változata is. A Coca-Cola világszintű kampányai viszont olyan erősen kapcsolták össze a piros ruhás Télapót a karácsonnyal, hogy mára szinte elképzelhetetlen más színben gondolni rá.
A piros-zöld klasszikus párosának népszerűsége nem nagyon csökken. Mára persze már feltétlenül a vallási és történelmi jelentése miatt kedveljük, hanem azért, mert érzelmi szinten is hat ránk, hiszen
együtt pedig egyszerre idézik a meghittséget és az ünnepi izgalmat.
(via)
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!