A Spectre nemcsak elektromos autóként, de luxustermékként is kivételes.
„Ugye titeket jól megfizetnek?” – szakadt ki belőlem a meglehetősen illetlen kérdés, nagyjából tíz másodperccel azután, hogy találkoztam Ágnessel, aki kolléganőjével éppen az üvegszálakat rendezte el egy bőrkötésű tetőkárpitban. Goodwoodban voltunk, a valamennyi autórajongó szívében kiemelt helyet elfoglaló dél-angliai Chichester külvárosában. Itt rendezik meg minden évben a Festival of Speed nevű eseményt, amely a sebesség szerelmeseinek zarándokhelye. Továbbá szintén itt rendezik meg minden évben a Goodwood Revivalt, ahol az ötvenes-hatvanas évek versenyautói vívnak kőkemény csatákat a versenypályán, miközben a versenyzőknek korhű ruhákba öltözött látogatók szurkolnak a lelátókról. Végül, de nem utolsósorban pedig itt található a Rolls-Royce első és máig egyetlen üzeme – gyárnak talán illetlenség lenne hívni –, ahonnan egész évben izgalmasabbnál izgalmasabb modellek gördülnek ki – tavaly több mint hatezer darab. És ahol jól megfizetik a munkatársakat.
A tavaly februári üzemlátogatás során egyszer csak egy nagy, sárgával körberajzolt téglalaphoz értünk. „Itt tároljuk majd a Spectre akkumulátorait” – szolgált rögvest magyarázattal kísérőnk, és valamennyiünk feje fölött ugyanaz a gondolatbuborék jelent meg: „Hát, nem az elektromos Rolls-Royce fogja megmenteni a bolygót!” Csak az akkumulátorok tömege 700 kiló, ami rögtön magyarázattal is szolgál arra, mitől lett 2,9 tonna az 5,5 méter hosszú luxuskupé. A Spectre pedig csak az első fecske: 2030 végére valamennyi Rolls-Royce teljesen elektromos lesz.
Hogy hiányozni fog-e a 6,75 literes V12-es? Igen. Hogy jobb-e az elektromos motor? Igen. A Rolls-Royce-élmény meghatározó eleme ugyanis éppen a csend. Ezt a csendet töri meg mindaz a mechanikus működés, ami egy benzinmotor elmaradhatatlan sajátja, és ez az, aminek elszigetelésében évszázados tapasztalata van a briteknek. Egy modern, benzinmotoros Rolls-Royce-ban csak hangszigetelő anyagból 100-130 kilónyira van szükség ahhoz, hogy az utazás zavartalan lehessen. Az elektromos Spectre esetében ennek töredéke kell csupán, már csak azért is, mivel a hétmázsás akkumulátor maga is hangszigetelő elem.
Rolls-Royce-szal közlekedni mindig szürreális élmény Magyarországon, az elektromosság csak rátesz erre még egy lapáttal. Nézzünk szembe a ténnyel: ezt az autót nem ide tervezték, és – fájdalom! – nem is illik ide igazán. A délfrancia tengerpartra sokkal inkább, ahol szép számmal jön is szembe velünk Emily, a Rolls-Royce hűtőmaszkját díszítő szárnyas nőalak, a legjobban azonban Kalifornia széles, pálmafákkal szegélyezett útjain érzi magát az első számú brit luxusautó, ahol jellemzően szivarozó filmproducerek ülnek a vezetőülésben. A Rolls ugyanis lassan, de biztosan változik sofőrös autóból olyanná, amilyenbe lazán bepattan a tulajdonosa, és elmegy vele oda, ahová éppen szeretne. Pont úgy, mint egy átlagos autóval.
Csakhogy egy Rolls-Royce semmilyen szempontból sem átlagos autó. Már a megjelenése is tiszteletet parancsol: egy pillanatig sem fenyegető, inkább elismerést kiváltó. A Spectre ugyanis elsősorban Rolls-Royce, és csak másodsorban elektromos autó. Ez a mondat nagybetűkkel volt felírva a tervezőszoba falára, ennek köszönhetően itt is visszaköszönnek azok a szeretett megoldások, amelyeket a törzsvásárlók megszoktak és értékelnek. A hatalmas és súlyos ajtók fordítva nyílnak és gombnyomásra – vagy a fékpedál lenyomására – záródnak. Mindkettőben található egy (Rolls-Royce logós) esernyő.
A klímaberendezés nem fáraszt számokkal – ha hűvösebbet szeretnénk, a kék, ha melegebbet, a piros felé kell csavarni. A szellőzők valódi fémből, a fabetétek valódi fából készültek. Az ülés alighanem a világ legkényelmesebbike, olyan masszázsprogrammal, amiért alkalmanként sok tízezer forintot számlázna egy ötcsillagos szálloda. A hangulatot a fények emelik még magasabb szintre: az Ágnesék által is készített, két ember 10,5 munkaóráját felemésztő csillagos égbolt (Starlight Headliner) a Spectre esetében az ajtókárpitra és a műszerfalra is leereszkedett, összesen 4800 egyenként világító ponttal garantálva a sejtelmes ragyogást.
A Spectre-t jó vezetni. Gyorsan is lehet vele menni, elvégre 4,5 másodperc alatt van százon, de akit ez tényleg érdekel, az inkább más márkáknál keresgéljen. A nyomaték már sokkal relevánsabb kérdés itt, és van is belőle gazdagon (900 Nm).
A Spectre azonnal megindul, ha úgy akarjuk, hatalmas testét hatékonyan lassítják a fékek, és még a Nógrád megyei utakon is olyan eleganciával mozog, amilyenre csakis egy Rolls-Royce képes. A Spectre hivatalosan 530 kilométert tud megtenni egy töltéssel, amiből bő 400 km-t a valóságban is bármikor hoz. Ha figyelembe vesszük, hogy egy átlagos Rolls-Royce-tulajdonos évente 5300 kilométert megy az autójával, akkor átlagosan havi egy töltés kell csupán a Spectre-nek.
Mindeközben pedig belül néma csend honol. Ennek mértékéről mindent elárul, hogy Goodwoodban egy saját hangprogramot fejlesztettek, ami gombnyomásra ad egy kis fehér zajt, ha valakit zavarna a túlzott csend. A némaságot amúgy sokkal érdemesebb a Bespoke Audio fantázianevű hifivel megtörni, amelynek hangminőségéről még a megátalkodott audiofilek is kizárólag szuperlatívuszokban nyilatkoznak.
Egy Rolls-Royce messze több egy autónál, de egy státuszszimbólumnál is. A márka is hangsúlyozza, hogy őket nem a darabszám érdekli – bár ebben is rekordot döntöttek tavaly –, sokkal inkább az, hogy a megrendelt példányok minél egyedibbek – és egyben értékesebbek – legyenek. Mára ezek aránya drasztikusan nő, vagyis van igény a minél egyedibb – sokszor komoly technikai fejlesztéseket is igénylő – megoldásokra. Ha pedig azt gondolnánk, hogy az elektromos Rolls-Royce túl modern lesz a márka közönségének, gondoljuk újra – az új Rollsot vásárlók átlagéletkora 42 év. Őket pedig lázba is hozta minden idők egyik legjobb Rolls-Royce-a, hiszen jelenleg kétéves rá a várólista. És hogy mindez mennyibe is kerül? Ugye mindannyian tudjuk, hogy ha ez a kérdés felmerül bennünk, akkor nem engedhetjük meg magunknak?!
Ennek a cikknek egy korábbi változata az ELLE magazin 2024. áprilisi számában jelent meg.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!