A 2025-ös év egyik legnagyobb design trendje a „pretty ugly”, azaz csinosan csúf esztétikája lesz. Bár a név kissé furcsa, a megjelenés nem annyira a csúnyáról, mint inkább a meglepetésről, meglepődésről szól.
Míg az elmúlt években a közösségi oldalakon a tökéletes helyiségek voltak a divatosak, a „pretty ugly” trend az ettől való eltérésről és az egyediség kialakításáról szól.
A „pretty ugly” kifejezés a francia jolie-laide kifejezésből származik, ami szó szerint azt jelenti, hogy szép és csúnya. De a trend nem csak azt jelenti, hogy egy csomó csúnya és szép dolog van az otthonodban. Sokkal inkább azt, hogy olyan fókuszpontot választasz, ami kevésbé tűnik egységesnek a többi darabbal, amivel dekorálsz – például, ha beemelsz a térbe egy igazán vad műalkotást.
„Tervezőként semmit sem szeretek jobban, mint amikor egy szobában van egy olyan elem, ami szembemegy a szokásossal. Egy vizuális felkiáltójel” – mondja Lindsie Davis a Blueberry Jones Designtól. „Ha minden túlságosan letisztultnak vagy tökéletesnek tűnik, a szoba lelketlenné válik. Van valami csodálatosan bomlasztó abban, ha egy olyan elemet helyezünk el a térben, ami megkérdőjelezi a konvenciókat – azt a „csinosan csúf” darabot, amely megállít és gondolkodásra késztet.”
A szakember nem trendként tekint erre a stílusra, inkább egy olyan megközelítésként kezeli, amit hosszú távon is megvalósíthatsz. „Hiszem, hogy a jó designnak mindig beszélgetést kell indítania” – mondja Davis. „Miért ne lehetnénk merészek, és vihetnénk olyan művészetet a lakásba, ami valódi érzelmeket vált ki?”
Amy Switzer szerint a “pretty ugly” stílus esetében a hangsúly azon van, hogy „frissnek és hitelesnek érezze magát az, aki bevállalja. Mint egy kikacsintás, ami azt mondja: nem kell mindennek tökéletesnek lennie ahhoz, hogy szép legyen”.
Bár a „pretty ugly” trend középpontjában a tökéletlenség áll, ezt nem mindig könnyű jól eltalálni. „Jó szem kell ahhoz, hogy a szándékosan össze nem illő és szokatlan választások koherensnek tűnjenek, ne pedig kaotikusnak” – mondja Switzer. „Ez olyan terekben működik a legjobban, ahol a személyiség és a szeszélyesség a kulcs, mint például egy kreatív stúdió vagy egy gyerekszoba. Azoknak az ügyfeleknek azonban, akik luxus dizájnt szeretnének, talán túlságosan is kísérletezőnek tűnhet”.”
Ennek ellenére, ha sikerül eltalálni, nagyon ütős tud lenni. „Maximalistaként szeretek olyan tereket létrehozni, amik rétegzettek, élénkek és van személyiségük” – mondja Switzer. „Számomra a több az, ami több – legyen szó merész mintákról, gazdag textúrákról vagy egyedi gyűjteményekről, amik történeteket mesélnek. Élvezem a korszakok, stílusok és váratlan elemek keveredését, hogy minden helyiséget élőnek és egyedinek érezzek. Nem a rendetlenségről van szó, hanem egy olyan magával ragadó, szándékosan megteremtett légkörről, ami igazán tükrözi az egyéniséget.”
Tartsd szem előtt, hogy valójában nem kell olyan elemeket választanod, amik csúnyák – sokkal inkább a merész és az egyedi darabokról van szó. Például válassz olyan színt, amit általában elkerülnél, mondjuk sárgát, ezt igazán ritkán vállaljuk be. Érdemes először kisebb felületen kipróbálnod, akár egy díszpárnán – jó ha egy-két hétig együtt élsz vele, mielőtt döntesz.
A pretty ugly kulcsa egy olyan tér létrehozása, ami különleges és egyedi. Legyél megértő magaddal – lehet, hogy némi kísérletezés kell hozzá, hogy olyan szobát alakíts ki, ami tökéletesen tökéletlennek tűnik.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!