5 perces meditáció a stresszes hétköznapokra

Életmód tippek, amiktől egészségesebb és kiegyensúlyozottabb leszel.

5 perces meditáció a stresszes hétköznapokra
2019.07.25. 07:59

A New York Times bestseller írónője, a jóga és spirituális guru Gabrielle Bernstein tippjeivel akár egy 5 perces meditációval is zenbe hozhatod magad még akkor is, ha éppen minden a feje tetején áll és stresszesebb az életed, mint valaha.

1. Egyperces légzés

Egy perced mindig van, nem? Naponta egyetlen perc is képes megváltoztatni az életedet. Határozd el magad, hogy minden nap – lehetőleg a reggeli órákban – szánsz 1 percet arra, hogy elcsendesítsd az elméd és lenyugodj. Próbáld ki, és ismételd meg minden nap:

• Szívd be a levegőt 5 másodpercig. Az is jó, ha ötig elszámolsz magadban. 

• 5 számolásig tartsd bent a levegőt.

• Szintén 5 számoláson keresztül fújd ki.

• Most várj 5 másodpercet, majd kezdd elölről.

• Folytasd, amíg le nem teli az 1 perc.

2. Meditálj a pulzusodra

Meditálni olyan egyszerűen is lehet, hogy csak figyeled a szívverésedet. Bernstein a „Történhetnek csodák” c. könyvében ezt a gyakorlatot Peace Is in Your Pulse- nak (a nyugalom a pulzusodban rejlik) nevezi, mert javítja a koncentrációs készséget és nyugalmat ad a legjobban cikázó gondolatok közepette is.

• Ülj le a földre törökülésbe.

• Csukd be a szemed és összpontosítsd a figyelmedet a két szemöldököd közötti poontra (ez a 3. szem pontja). 

• A mantra (ismételt szólam), amit ennél a gyakorlatnál használunk a Sat Nam (ami azt jelenti, „ismert igazság”’).

• A kéztartás (mudra) nagyon egyszerű lesz: helyezd a jobb kezed négy ujját (a hüvelykujj kivételével) a bal csuklód belső felére, és finom nyomást helyezve tapintsd ki a pulzusodat. 

• Minden egyes szívverésre gondolatban halld a „Sat Nam” hangot. 

Ezt a meditációt bármikor és bárhol elvégezheted, és mindössze 1 perc után is érezni fogod jótékony hatását. Ha naponta gyakorlod, fejlesztheted vele az intuíciód és megnyugtathatod az elmédet.

3. Tarts 5 perc technikai szünetet

Az egyik oka annak, hogy ennyire stresszesek vagyunk a technológia. Tarts 5 perc kütyü szünetet naponta egyszer. Használd ezt az öt percet arra, hogy elvégzed valamelyik meditációt – az egyperces légzést, tarts egy séta-meditációt vagy kapcsolj ki azzal, hogy megkeresed a pulzusodat. Kapcsold ki a telefonod, kelj fel a laptop mellől és teremts magadnak pár perc csendet.  

4. Meditálj séta közben

Akár séta közben is meditálhatsz. Legközelebb, amikor mész a bankba, a zöldségeshez vagy éppen sétálsz a munkahelyed felé, az utat fogd fel egy meditációnak: 

• Minden egyes lépésnél lélegezz mélyen.
• Érezd a talpadat, ahogyan lépsz és fókuszálj arra, hogy minden lépéssel még biztosabban kapcsolódsz a talajhoz. 

• Válassz a sétához egy mantrát. Minden lépésnél ismételd magadban: Most nyugodt vagyok. 

Minden olyan esetben, amikor kimerültél, úgy érzed, nincs erőd, energiád, tarts egy séta-meditációt.

5. Az étkezéseid legyenek tudatosak

Ha szeretsz főzni, ezt is tekintheted egy meditációs gyakorlatnak. A konyhában töltött idő fejleszti a kreativitást és segít kikapcsolni a napi történéseket. Legközelebb, ha nagyon stresszesnek érzed magad egy hosszú munkanap után, főzz valami finomat. Használd ezt az időt arra, hogy a fókuszt elveszed a tennivalókról és csak élvezed a folyamatot, amíg készül az étel és aztán élvezettel elfogyasztod. 

6. Ess szerelembe az edzés programoddal

A legjobb módja annak, hogy kitarts az edzés programod mellett, ha egyszerűen beleszeretsz. Ha élvezetet találsz a mozgásban, a tested, elméd vágyni fog rá. Választhatsz olyan mozgásformát, amitől újra kisgyereknek érezheted magad. A trambulin, görkorcsolya például pont ilyen. Ilyenkor felébreszted a benned élő belső gyermeket és élvezed, hogy újra játszhatsz. 

7. Kreativitásra fel 

A kreatív hobbik kiragadnak a megszokott napi mókuskerékből és felélesztik a belső tüzet. Keressünk magunknak egy kreatív elfoglaltságot és amilyen gyakran csak tudunk, merüljünk el benne. Meglátod, a kreativitás stimulálásával örömtelibb leszel és több energiád lesz az életed más területeihez is.

8. Arra figyelj, amitől jól érzed magad 

Egy nagyon egyszerű mód arra, hogy több energiád, több időd legyen és produktívabb legyél, ha van honnan inspirálódnod. Amikor arra fókuszálsz, ami örömöt okoz, több örömöt viszel az életedbe. Szánj időt a hobbijaidra, olvass inspiráló könyveket vagy hallgass olyan zenét, amit szeretsz, ami feltölt. Nem kell arra várnod, hogy valami inspiráljon, csak összpontosíts arra, ami vonz és az életed minden területén buzogni fog benned az energia. 

kikapcsolódás meditáció stressz zen

Még több
Test-Lélek