Menedzserek lótuszülésben

A Google alkalmazottai tudatossági tanfolyamra járnak, a Facebook meditálni tanítja a kollégáit, a multik munkatársai jógáznak és mantrákat mormolnak. Ami valaha a fogyasztói társadalom ellenkultúrája volt, ma nagyon is a kapitalizmus része, és hozzájárul az üzleti sikerekhez. Kérdés, van-e ennek még bármi köze ahhoz a buddhizmushoz, amely az egyén figyelmét az anyagi világon túli értékekre igyekezett irányítani.

Menedzserek lótuszülésben
2015.07.22. 16:49

Lehetséges, hogy Steve Jobs tehet az egészről? Az Apple már életében legendává vált alapítója fiatal korában meditációs túrán járt Indiában, protestáns vallását idővel zen buddhistára cserélte, házasságot is egy ilyen szerzetes közreműködésével kötött, és gyakran hangsúlyozta, termékei dizájnjának megalkotásában a zen szelleme inspirálta. Most pedig, négy évvel a halála után az egész, magára valamit adó üzleti világ a keleti filozófia bűvöletében él. Ami a 60-as években a hippimozgalom képviselte ellenkultúraként indult, a buddhizmus (vagy annak nyugatosított változata), mára igazi mainstream jelenséggé vált, és ennek megfelelően jövedelmező biznisszé.

Google-ebéd imaharangokra

A trendet egyértelműen a Szilícium-völgy informatikai óriási diktálják. A Google nemrégiben séta közbeni meditációra alkalmas labirintust épített az alkalmazottainak, és Kutass önmagadban (Search Inside Yourself) néven tudatosságfokozó tanfolyamot indított nekik, amely olyan népszerű lett, hogy csak várólistáról lehet bekerülni rá. Ezen kívül a cégnél kéthavonta „tudatos ebédeket” rendeznek, ami nem azt jelenti, hogy a résztvevők Besenyő Pista bácsihoz hasonlóan végig tudatában vannak annak, hogy ebédelnek (és egyszer sem harapnak mellé), hanem hogy néma csendben, imaharangok csilingelésére fogyasztják el az amúgy bio alapanyagokból főzött, és béren kívüli szolgáltatásként ingyen adott ételt. A gyakorlatot azóta vezették be a Google-nál, amióta 2011-ben náluk vendégeskedett a híres zen buddhista szerzetes és spirituális tanító, Thich Nhat Hanh. Az Ebay párnákkal és virágokkal telihintett meditációs szobákat alakított ki észak-kaliforniai főhadiszállásán, de meditálni tanítja a kollégákat a tudatossági versenyben lemaradni nem akaró Facebook és Twitter is. A San Francisco-öböl környékén több jógatanár, meditációoktató és tudatossági alapokon álló pszichoterapeuta tevékenykedik, mint bárhol másutt a világon. A divat azonban nem korlátozódik az IT-szektorra, meghódította a multikat is, a General Motorstól a Fordig, a Reeboktól az IBM-ig. Sőt, az Egyesült Államokban, és egyre inkább világszerte ugyancsak a tudatosság lett a jelszó az egyetemeken és az iskolákban, a kórházakban és a börtönökben, a tűzoltólaktanyákban és a mentőállomásokon, a hadseregben és az élsportban.

Képünk illusztráció (Getty Images)

A némiképp a New Age újratöltött változatára emlékeztető mozgalom termékeire és szolgáltatásaira akkora az igény, hogy nagyon sokan nagyon jól megélnek a kielégítéséből. Az érdeklődő kedvére válogathat a meditációs központok, intézetek, szállodák kínálatából, részt vehet tudatossági tanfolyamokon, szemináriumokon, konferenciákon és workshopokon, és vagyonokat költhet a megfelelő könyvek, CD-k, DVD-k és egyéb felszerelések beszerzésére. Az amerikai Amazon 85 442 találatot ad a „meditációs könyvek” keresésre, de a Shopline ajánlatában is 82 darab ilyen jellegű, magyar nyelvű kiadványt találunk. Ezen kívül teremthetünk keleti hangulatot meditációs párnával, jógamatraccal és jóganadrággal, Táncoló Buddha márkanevű levendulás füstölővel, tibeti füstölőtállal, szantálfa imagyöngyökkel, az Élet fáját ábrázoló kis kerek faasztallal, mágikus illatgyertyákkal, zen gyertyatartóval, tibeti imagonggal, hangtállal és meditációs haranggal, mantramintás bögrével, Buddha-fejet formázó, fehér kőszoborral (állítólag ideális ajándékba), és OM elnevezésű, házioltárrá alakítható dobozzal (189 dollár + 34,50 dollár postaköltség, már csak 7 darab van belőle raktáron).

Természetesen nem azért élünk a 21. században, hogy lelki egyensúlyunk megteremtéséhez ne kaphatnánk okostelefonos segítséget különféle alkalmazások formájában. Az iPhone-ra és Androidos készülékre egyaránt letölthető Buddhify például számtalan, a napszaknak és az aktuális helyzetünknek megfelelő meditációs lehetőséget ajánl fel, attól függően, éppen enni, sétálni, lazítani vagy aludni szeretnénk, esetleg stresszhelyzetet vagy álmatlanságot leküzdeni. A népszerű Headspace először is megnyugtat, majd végigvezetve minket az egész testünkön, ellazítja az egyes testrészeinket, és kiokít rá, hogyan toljuk félre szelíden a gondolatainkat, hogy átélhessük a testi-lelki egységet a jelen pillanatban való elmélyüléssel. A JKZ Series alkalmazás a tudatosságmozgalom tengerentúli pionírja, Jon Kabat-Zinn által kidolgozott, „tudatosság-alapú stressz csökkentés” (Mindfulness-Based Stress Reduction) nevű módszer Apple-os és Androidos változata. Emellett többrendbeli honlapról is letölthetünk irányított meditációs és tudatossági programokat.

A meditáció az új koffein

A csendes szemlélődés buddhista praxisának jótékony hatását ma már számos tudományos vizsgálat alátámasztja. Ezek szerint a meditáció megváltoztatja az agynak a stresszre adott reakcióját, csökkenti az érzelmi stresszt, javítja az agyműködést, így az emlékezőképességet és a koncentrációt, sőt, még az immunrendszert is erősíti. A Szilícium-völgy lakói azonban nem azért sajátítják el az ősi keleti módszert, mert lazábbak és egészségesebbek akarnak lenni, hanem mert az „új koffeinnek” tekintett technika állítólag felturbózza a kreativitásukat és a teljesítményüket, valamint fokozza az érzelmi intelligenciájukat. Márpedig, ahogyan a Google Kutass önmagadban programjának kidolgozója és vezetője, Chade Meng Tan fogalmazott, „minden ember tudja, hogy az érzelmi intelligencia jót tesz a karrierjének. És minden vállalat tudja, hogy ha az emberei birtokában vannak az érzelmi intelligenciának, akkor állati sok pénzt fognak keresni.” Nem arról van szó tehát, hogy az óriáscégek egyszerűen magukévá tesznek egy évezredes múlttal rendelkező vallási tradíciót, hanem azt úgy alakítják át, hogy illeszkedjen az ő cél- és profitorientált, alapvetően ateista vállalati kultúrájukba. A befektetésükért cserébe nyereséget várnak: nem a nirvánát akarják elérni, hanem a piacot uralni.

A cikk folytatását az ELLE legfrissebb, augusztusi számában olvashatják!

buddhizmus életmod filozófia imaharang jóga keleti kreativitás mantra meditáció szilícium-völgy teljesítményfokozás tudatos tudatosság

Még több
Test-Lélek