Hashtagek: A feminizmus legújabb fegyverei

A #metoo-tól az #iamanastywoman-ig

Hashtagek: A feminizmus legújabb fegyverei
2020.02.04. 18:05

“Üdvözöllek a negyedik feminista hullámban!” – írja Kira Cochrane a The Guardian 2013-ban megjelent cikkében. Úgy tűnik, hogy ez új korszak kezdetét jelentette, ami ugyanazokkal a problémákkal küzd, mint azelőtt, csak fiatalabb, modern változatban. A negyedik feminista hullám kezdetét nagyjából 2012-re tehetjük, kétségtelenül a közösségi média elterjedésének idejére, amikor az internetet aktivizmusra és tüntetésre is használhattuk. Röviden, ez a harc beszivárgott az internetre, oda, ahol a párbeszédek, a szexizmus és a diszkrimináció egyszerre van jelen. Ahogy az előző feminista hullámok tagjai plakátokkal ás élőlánccal tüntettek az egyenjogúságért, a negyedik hullám résztvevőt szelfikkel, hashtagekkel és online kampányokkal veszik fel a harcot. A #MeeToo hashtaget természetesen mindenki ismeri, de az elmúlt években egyre diverzebb feminista hashtagek születtek meg, amelyek segítettek létrehozni az új mozgalmat. Mutatjuk a legfontosabb és a leghíresebb hashtageket:

#MeToo

Kezdjük a legismertebbel. Az elmúlt évek feminista hashtagjeinek királya a mai napig tartó forradalmat indított az egész világban. Amit azonban nem mindenki tud, hogy nem a Weinstein botránnyal együtt született, hanem sokkal korábban, még 2006-ban. Az aktivista Tarana Burke használta először a MySpace oldalán, amikor szexuális zaklatásról beszélt. 2017-ben, miután felütötte fejét az első vád a hollywoodi producer ellen, Alyssa Milano ezt írta Twitteren: “Minden nő, akit valaha ért szexuális zaklatás, írja azt, hogy ‘mee too’ , hogy megmutassuk mindenkinek, milyen mértékű problémáról van szó.”

Innentől kezdve elindult egy hullám. A #MeToo hashtagnek köszönhetjük, hogy elindult egy fontos beszélgetés a nemekről, erőviszonyokról és erőszakról, rengeteg pozitív aspektussal (gondoljunk a #TimesUp-ra).

# FEM2

Ez a hashtag megérdemli a második helyet a listán, ha idősorrendben haladunk. A #FEM2 hashtag az elsők között szerepel, ami Twitterren népszerűvé vált. 2008-ban terjedt el Niambi Jarvis által, aki társszerzője volt a 100 Words of Wisdom for Women: A 31-day Exercise in Empowerment (100 bölcs szó nőknek: 31 nap tréning az erőért). A jelző teljes neve Feminism 2.0, a célja, hogy felcímkézzen minden olyan párbeszédet és kezdeményezést a közösségi oldalakon, melyek a feminizmusról szólnak. Így bárki számára azonnal elérhetővé válik minden feminizmussal kapcsolatos téma, ha beírja a keresőbe a hashtaget.

#HeForShe

Ezt a hashtaget valójában Emma Watsonnak köszönhetjük. A brit színésznő 2014-ben beszédet mondott az Egyesült Nemzetek Szervezete eseményén, amelynek lényege az a kezdeményezés volt, amiben férfiak köteleződtek el a nemek közötti egyenlőség megteremtésében. Végre egyre több férfi áll be a gender egyenlőség zászlaja mögé, mert felismerik, mennyi negatív következménnyel jár a patriarchális társadalom.

#YesAllWomen

2014. május 23-án Elliot Rodger hat embert ölt meg Kaliforniában, IslaVistában, majd öngyilkos lett. A hátrahagyott levelében kiderül, hogy a merénylet mögött nőgyűlölet és szexizmus társult: borzalmas tette annak a manifesztációja, hogy élete során volt pár nő, akiktől elutasítást kapott. A tragikus események után rengetegen a közösségi médián fejezték ki együttérzésüket az áldozatok rokonainak, a témában pedig párbeszéd indult. Így született meg a #YesAllWomen nevű hashtag, miszerint nem minden férfi gyűlöli a nőket, de igen minden nő szembesülhet azzal a terrorral, ahová ez a gyűlölet vezet. A hashtaget sokszor használjak a családon belüli erőszak kapcsán is.

#EffYourBeautyStandard

Igen, a feminizmus a külsőről is szól, vagyis inkább jelenti a női test szépségideál alóli felszabadítását. Ez a hashtag 2013-ban született meg Tess Holliday Instagram oldalán, aki arra bátorította a nőket, hogy szeressék és mutassák meg a testüket  a társadalmi elvárások ellenére. Holliday plus size modell, akit gyakran a teste miatt kritizálnak, de a hashtag segítségével beszélni tud a body positivity (test pozitivitás) jegyében és a női test megfelelő reprezentálásában.

#SolidarityIsForWhiteWomen

2013-ban az aktivista, Mikki Kendall hozta létre ezt a hashtaget, ami lényegében azt jelenti, hogy a szolidaritás csak fehér nőknek jár. Szerinte a feminizmus sokszor kizárja a színes bőrű nőket és csak a kaukázusi nőkre koncentrál. “Ez a retorika nemcsak megsemmisíti a színes bőrű nők történeteit, de rengeteg embert kirekeszt annak ellenére, hogy a mozgalom célja az egyenlőségért való törekvés.”

#WhyIStayed

A #MeToo-hoz hasonlóan ez a hashtag is a szexuális erőszak ellen született. A családon belüli erőszak áldozatai használják, hogy elmeséljék a történeteiket és elmagyarázzák, miért nem jelentették fel társukat és döntöttek úgy, hogy az erőszak ellenére maradnak a kapcsolatban. A hashtaget 2014-ben használta először Beverly Goodern aktivista, idővel egyre nagyobb tömegekhez jutott el, és rengetegen osztották meg a komplex történeteiket arról.

#IAmANastyWoman

“Kellemetlen nő vagyok” – egy időben mindenhol ezt a hashtaget láttuk. Az egész akkor született, amikor Donald Trump azzal sértegette Hillary Clintont a 2015-ös amerikai elnökválasztáson, hogy egy “idegesítő, elviselhetetlen és kellemetlen nőszemély” egyszóval, egy utálatos nő. A Clinton szavazók rámutattak arra, hogy egy férfi esetében az olyan tulajdonságok, mint az ambíció vagy az eltökéltség pozitívan hatnak, ám ha egy nőről állítjuk ugyanezt, akkor ő már “kellemetlen”. Ha az utálatos ezt jelenti, hogy olyanok vagyunk, mint Clinton, nos, akkor azt hiszem mindannyian azok akarunk lenni.  A hashtaggel azóta is a szexizmus ellen harcolnak, főleg a politikában.

elle feminizmus hashtag negyedik hullám

Még több
Társadalom