5 jel, hogy kevés a D-vitamin a szervezetedben

És a megoldás!

5 jel, hogy kevés a D-vitamin a szervezetedben
2018.01.17. 09:08

A napfény hiánya télvíz idején nem csak a bőrünkön megjelenő száraz foltok formájában és a toleranciaküszöbünk csökkenésében érzékelhető. Hosszú távon D-vitamin hiányhoz is vezethet, ami egyébként a magyar lakosság kétharmadát érinti.

A D-vitamint szervezetünk leginkább a napfényből, a bőrünkön keresztül tudja hasznosítani, és elengedhetetlen a kalcium felszívódásához, ezáltal a csontok erősségéhez (ráadásul nők esetében a csontritkulás gyakoribb probléma). A tény, hogy egyre kevesebb időt töltünk a szabadban, hogy rengeteg feldolgozott élelmiszert fogyasztunk, és szinte túladagoljuk a fényvédő krémeket, mind hozzájárulnak a D-vitamin hiány drasztikus csökkenéséhez, ami jó néhány tünetet von maga után. Íme az 5 legárulkodóbb!

Gyakran lehangoltak vagyunk

Az agyunkban termelődő, a jókedvért felelős szerotonin hormon termelődése napfény hatására fokozódik, míg a napsütésmentes időszakokban csökken. Ezért a D-vitamin hiány könnyen a depresszió tüneteihez vezethet.

Gyomorproblémák

A D-vitamin zsírban oldódik, tehát ha emésztési gondjaink vannak, kisebb a D-vitamin felszívódásának lehetősége.

Csontfájdalmak

Mivel a D-vitamin elengedhetetlen a kalcium, ezáltal a csontok anyagcseréjéhez, a csontfájdalmak nagyon gyakran utalnak arra, hogy szervezetünkben nincs elég belőle.

Gyengének érezzük magunkat

A kutatások szerint nem csak a csontokra, de az izmokra is hatással van a D-vitamin. Pótlásával szabályozhatóbbá válnak az izmaink.

Izzadékonyabbak vagyunk

A kutatások azt mutatják, hogy a fejbőr fokozott izzadása az egyik első jele a D-vitamin hiánynak, mely tünet segítségével például kisbabáknál igen hamar be tudják azonosítani az okot.

Így turbózd fel!

Vakáció 

Mivel a legtöbb D vitamint a napfényen keresztül szívhatjuk magunkba, a nyaralás a legjobb megoldás, ha megtehetjük, hogy 1-2 hétre legalább kivonjuk magunkat a forgalomból, és napsütéses helyre utazunk töltődni.

Étrendkiegészítők 

Úgy tűnik, ez a legkézenfekvőbb megoldás, és elengedhetetlen is, még akkor is, ha törekszünk a D-vitaminban gazdag ételek fogyasztására. A  szakértők szerint olyan táplálékkiegészítőt érdemes választanunk, amely 10 mikrogramm D vitamint tartalmaz.

D-vitaminban gazdag étrend

A legjobb forrás az olajos halak és a vörös húsok – még egy érv a fehérjedús táplálkozásra. Vegetáriánusoknak tojás és ásványi anyagokkal, vitaminokkal kiegészített gabonafélék, kenyerek ajánlottak. Mivel a D-vitamin zsírban oldódó vitamin, fontos, hogy magas zsírtartalmú ételeket is fogyasszunk. A sovány tejet például cseréljük zsírosra, és rendszeresítsünk a reggeli pirítósunkra avokádót, szardíniát vagy más olajos halat.

Kép: GETTY

D vitamin vitaminhiány

Még több
Szépség