Emma Chamberlain a következő… Valami. Hogy születik az anti-influencer?

A 18 éves lányt a hírnév iránti közömbössége tette híressé.

Emma Chamberlain a következő… Valami. Hogy születik az anti-influencer?
2019.06.04. 19:19

Ha 2000 előtt születtél, akkor Emma Chamberlain neve valószínűleg ismeretlen a számodra – pláne, hogy még saját Wikipédia oldala sincsen. A „Z“ generáció milliói számára azonban az „Emma Chamberlain“ egy mindennapos kifejezés. Többféle jelentése is van: igévé formálva turkálóból öltözködni, hatalmas kapucnis pulcsiba beburkolózni, korrektor és alapozó nélkül megjelenni helyeken (pöttyös arccal), de jelentheti azt is, hogy a városban autókázol, mandulás latte szürcsölgetése közben. Az „Emma Chamberlain“ nem csak igeként, melléknévként is funkcionál, ami az internet által kreált folyamatos szorongás állapotát jelöli. Amikor lelkileg nem vagy a topon, de közben semmilyen konkrét baj nincsen, na, az Emma. Állandóan túl sok információt árulsz el, leginkább a szervezeted működéséről, mert túl sok koffeint fogyasztottál, vagy mert ideges vagy, esetleg azért, mert amúgy is, kit érdekel? Igazából, ez is Emma.

A 18 éves Emma Chamberlain a Youtube szupersztárja. A csatornáján látható videókat elmagyarázni végetelenül unalmas, ám gyakorlatban szörnyen szórakoztató, amit Chamberlain művel: céltalanul bolyong üzletekben, megpróbál vegán „funfetti“ tortát készíteni, a Gucciban elkölti a lakbérre félretett pénzét egy övre. Videóit több, mint 700 millió alkalommal tekintették meg, főleg azért, mert Chamberlain valahogy arra született, hogy szórakoztassa a nézőt, aki ezáltal akarva akaratlanul ráragad a képernyőre. Chamberlain  bájos nemtőrödőmsége szintén hozzátesz ehhez az irdatlan magas nézettségi számhoz. Megközelítöleg 8 millió feliratkozója van, amivel közvetlenül a Paul testvérek mögött, és Olivia Jade felett helyezkedik el a népszerűségi ranglétrán. 

A statisztika azonban nem  minden. „Vloggolj úgy egy napig, mint Emma Chamberlain“ ez a kihívás már önálló életre kelt, a rajongók válogatás videókat készítenek, ahogy utánozzák a hang effekteket, amiket Chamberlain is kiad (szürcsölés, büfögés, sikoltozás és az iMovie csilingelő hangjának utánzása). Arceltorzító effektek, Spongyabob bevágások és Ken Burns-t megszégyenítő zoomolási technikák alkotják a youtuber védjegyét, és valahogyan, ezek az őrült az összetevők több millió feliratkozót vonzanak. Chamberlain száz százalékosan kimeríti a trash kategóriát, amire láthatólag hatalmas az igény.

Két éves youtuberkedése során ellenállt a hashtageknek és a hatásvadász címeknek. Nem érdeklik a szponzorok, és a mai valóságshow sztárokkal ellentétben elbűvölő, mennyire nem foglalkoztatja a hírnév. Videóinak egyik szignifikáns védjegye, hogy néha bevág egy felvételt arról a pillanatról, ahogyan egy pulcsiban, a kanapén fekve vágja a felvételnek azt a részét, amit éppen a néző lát, és kommentálja. Ahogyan Jay McInerney írta Chloe Sevigny-ről 1994-ben, Chamberlain legvonzóbb tulajdonsága, hogy közömbös a hírnév és saját maga kiárusítása iránt.

Fotó: Youtube/ Emma Chamberlain

Elvált szülők egyetlen gyerekeként Chamberlain a Szilícium völgyben nőtt fel (Kalifornia), ahol gimnazistaként megtanult videókat vágni, azzal a céllal, hogy vicces válogatásokat töltsön fel az internetre. Ahogy a legtöbb youtuber, a kezdetekben Chamberlain unaloműzésből kezdett el vlogolni. 2017 októberében elmagyarázta, hogy a Youtube-on indított vlogja mentette meg a depressziótól. „Az egyetlen dolog, amitől egy hanygyánit jobban éreztem magam, azok a videók voltak, amiket feltöltöttem. Az iskolában szó szerint meg akartam halni, gyűlöltem.“ A szülei támogatásával – és mert nem az iskola nem engedte, hogy az órákon vlogoljon –  hamarabb leérettségizett,hogy mentális egészsége érdekében csak a Youtube kontentek gyártására koncentráljon.

Másfél évvel később Chamberlain már egyedül él Los Angelesben, híres barátaival (akikről nem biztos, hogy hallottál), a Dolan testvérekkel és David Dobrikkal ők alakítják a Youtuberek A-listás csapatát. A 13-18 éves korosztályban népszerűbbek, mint a legismertebb popsztárok. Magánélete körül rengeteg a pletyka, állítólagos kapcsolatát Ethan Dolannel sosem erősítette meg, de nem is tagadta. Chamberlain köztudottan ajakápoló függő, folyamatosan kenegeti ajkait szőlőzsírral, mert szerinte cserepesek. Ethan Dolan árulkodó posztban válaszolt: „Biztosan tudom, hogy az ajkai nem cserepesek.“ Nem csoda, hogy Emma ma már folyamatosan a pletykamagazinok hasábjain szerepel.

Az áttörő hírnév küszöbén minedgyik videóján látni, ahogy folyamatosan növekvő  befolyás és az anti-hírnév között próbál balanszírozni.  Saját maga szórakoztatására készít olyan videókat, mint az apartment tour (körbevezeti a nézőket az otthonában) vagy a Coachella fesztiválra való készülődés, amiket öniróniával próbál megtölteni. Habár saját stílusa nagyjából a textilhajgumikból és az oversize kapucnis pulcsikból, mintás crop topokból áll, meghívást kapott a párizsi Louis Vuitton 2019-es őszi/téli divaetbemutatóra. Az eseményen Karlie Klossal közösen egy héten keresztül vlogolt. A divathét végén a modell elárulta, hogy Emma videóvágási stílusa inspirálta őt, és ha megnézzük Kloss Youtube videóinak nézettségét, rekordszámmal vezet az a kontent, amiben Emmával szerepelt. 

Emma Chamberlain, Nicholas Ghesquiere és Karlie Kloss. Fotó: BERTRAND RINDOFF PETROFF

Azóta egyre többen gondolják a youtuberről, hogy a hirtelen jött népszerűség és az új lehetőségek miatt eladta magát, így már nem hiteles, vagyis nem menő. Ezeket a vádakat egyszerűen lerázta magáról, és elmondta véleményét egy olyan videóban, ami csak a fizetett nézői számára elérhető.  „Ott tartok jelenleg a karrierremben, ahol tartanom kell, olyan kontentet gyártok, úgy viselkedem, ahogyan jelenleg kell. Ha a másfél évvel ezelőtti énemhez képest nem változtam volna semmit, akkor képtelen lennék a fejlődésre, ami szörnyen unalmas és egészségtelen lenne.“ Chamberlain azt is elárulta, beiratkozott egy színész tanfolyamra, de nem érezte jól magát, és egyetemre sem szeretne addig menni, amíg nem áll rá készen.

A népszerűségnek rövid a szavatossági ideje, Chamberlainnek nyilvánvaló tehetsége van hozzá, hogy meglovagolja ezt. Saját maga producere, rendezője, írója és vágója, vagyis a Youtube keretei között egy tartalomkészítő. Rengeteg tartalomgyártó passzolja át másnak a vágási feladatokat, de Emma még mindig saját maga készíti minden egyes videóját, az iMovie segítségével. „Úgy érzem elérkezik majd egy idő, amikor megkérek valakit, hogy segítsen a munkálatokban, de sosem fogom teljes egészében mások kezébe adni a feladatokat. Ettől kötődöm ennyire a tartalomhoz, amit készítek, és az, hogy mindent én csinálok, segít abban, hogy kreatív maradjak.“ – mondta ugyan ebben a videóban.

A legegyszerűbb indok, hogy kezdj el Emma Chamberlain videókat nézni, az, hogy részese legyél egy valódi fejlődésnek, egy igazi sikersztorinak. Ha nem ő a következő Lilly Singh, akkor ő lesz a következő Paul Feig. És ha bekerül egy művészeti, filmes egyetemre, akkor csak reménykedhetünk, hogy valami még ennél is fantasztikusabb kontentet hoz létre. 

anti-influencer emma chamberlain

Még több
Kultúra