A robotok átveszik a modellek helyét?

Azzal, hogy egyre inkább a virtuális bemutató lesz az új norma, a modellszakma is érzi a nyomást

2020.07.09. 16:27

Egy tervező úgy érezte, hogy a hagyományos divatbemutatók már nem működnek. Túlságosan tradicionális és túl exkluzív volt, nem tartott lépést az új technológiai változással. Ezért úgy döntött egy kicsit másképp csinálja.

Ez úgy hangzik, mintha ez ma is történhetett volna, de ebben az esetben ez 1998 volt, a tervező pedig Helmut Lang, aki a kollekcióját CD-ROM-on mutatta meg (emlékszünk még a CD-ROM-ra?). Akkor a New York Times újságírója Constance White ezt írta: „a nagy kísérletnek voltak hátrányai, de jövőbe mutató, hogy mit kell tennie a divatvilágnak, ha alternatív bemutatókban akar gondolkozni.”

„Furcsa – tette hozzá -, hogy egy olyan iparágban, ahol évszakonként változik minden, a bemutatás módja 50 éve nem változott.”

Több mint két évtizeddel később is folytatódik a beszélgetés arról, hogyan lehetne újragondolni a divatbemutatókat. Megtartani egy divatbemutatót a jelenlegi járványhelyzetben további kihívásokkal jár. Betartva a kötelező távolságot az új alternatív bemutatók igen látványosak voltak. Kiemelkedett egy fiatal tervező Anifa Mvuemba, aki a Hanifa kollekcióját mutatta be 3-D virtuális modellekkel. Az innovatív és költséghatékony bemutatók segítenek a fiatal tervezőknek bemutatni a kollekciójukat. Amikor majd ősszel újra lesz Fashion Week biztos, hogy több virtuális bemutatót fogunk látni nagy nevektől is.

Irina Shayk egy robottal – 2018 Phillip Plein bemutató

De kimarad ki ebből a hatalmas virtuális világból? A legtöbb esetben a válasz az, hogy a modellek és a kiszolgáló csapat, akik segítik őket: fodrászok, sminkesek és stylistok.  Amikor a modelleket lecserélik Avatarra, ez nincs olyan messze attól, amikor a gyári munkást robotokra cserélik vagy a pénztáros helyett önkiszolgáló pénztárnál fizethetünk. Ez munkaügyi kérdés, és azok, akik a modellek érdekeit képviselik észrevették a változást.

„Szerintem mindig is lesz érdeklődés az emberek, az életük és a karrierjük fejlődése iránt, de ami most történik azt a lányok is látják” mondja Sara Ziff a Modell Alliance alapítója és igazgatója, arra reagálva, hogy a modelleket virtuális modellekkel helyettesítik. Még jóval a kötelező távolságtartás előtt, virtuális influenszerek és modellek, mint Lil Miquela és Shudu hatalmas követőtáborra tettek szert. A jelen helyzetben még sikeresebbek lehetnek. Májusban Lil Miquela aláírt egy szerződést, mint a CAA első virtuális ügyfele. „Amikor a modellek kevésbé lesznek fontosak, ahhoz, hogy az ügyfél elmondjon egy történetet, akkor következik be majd a nagy változás” jósolja Doreen Small aki partner a Davis Shapiro Lewit Grabel & Leven irodában és a Fordham Law School’s Fashion Law Institute professzora.

Lehet, hogy a már ismert és sikeres modelleknek nagyszerű üzlet lenne, ha avatarrá változtatnák magukat. „Láttam már olyan ügynökséget, ahol CGI alakokat készítenek már náluk lévő modellek alapján, de olyat is ahol nem hasonlított senkire az avatar” mondja Small.

„Azt hiszem valós az aggodalom, hogy az embereket tudtuk nélkül kihasználják”

A divatvilág kevésbé nyilvános oldalát is érinti a történet, magyarázza Ziff. A Model Alliance ügynökségnél „hallottunk olyat, főleg bemutató modellektől, akik aggódnak a 3-D test scan miatt, amit aztán a cég később felhasználhat a számítógépen.” Voltak, akiket megkértek, hogy írják alá, hogy lemondanak a scan jogaikról. „Azt hiszem valós az aggodalom, hogy az embereket tudtuk nélkül kihasználják” teszi hozzá.

Különösen most, hogy az a nagy előnye az avataroknak az emberekkel szemben, hogy ők nem törölhetők. A robot modellek igazi felemelkedése nem csak azért jöhet el, mert a CGI modellek és az influenszerek kevésbé drágák vagy könnyebb velük bánni, hanem azért mert nem mondhatnak semmi olyat, amiből címlap sztori lesz.

Avatar divat fashion modell robot

Még több
Divat