A leopárdminta ellentmondásos története

Menő vagy közönséges? A leopárdminta megosztó minta – de hogyan vált azzá és hogyan tehetjük magunkévá bármilyen életkorban? A nőklapja.hu cikke.

A leopárdminta ellentmondásos története
2020.05.15. 10:52

Nincs a divatnak még egy olyan ellentmondásos jelensége, mint a leopárdminta. Eredetileg a gazdagságot és hatalmat szimbolizálta, királyok, harcosok és törzsi vezetők viselték, istenek attribútuma volt, majd a tömegtermelés közreműködésével eljutottunk odáig, hogy a 21. századra babaruháktól kezdve az edzőruhákig, a bögréktől, a telefontokokon át az ágyneműhuzatokig ruháink és használati tárgyaink visszatérő szereplője legyen. Hogyan alakult ki mindez és miért vált ki máig heves indulatokat az emberekből? A minta története izgalmas kérdéseket vet fel, a válaszok megtalálásában pedig divatkutató, divattörténész és stylist volt segítségünkre.

Beolvadni vagy kitűnni?

A nagymacskák mintázata értelemszerűen azt a célt szolgálja, hogy a ragadozók képesek legyenek elrejtőzni, a zsákmány ne vegye őket észre. A minta működik, nem véletlen, hogy annyi féle nagymacska (és egyéb állat) bundáját díszíti hasonló rajzolat. Ha emberként viseljük, akkor pont az ellenkezőjét szeretnénk elérni. Aki leopárdmintát ölt magára, az még véletlenül sem akar a háttérbe olvadni – nem fél attól, hogy kitűnjön a tömegből: a minta a figyelemfelhívás eszközévé válik. Egyfajta statement, vagyis kinyilatkoztatás: „Aki leopárdmintát hord, azt üzeni, ura a városi dzsungelnek, eligazodik benne, városi törzse van, uralkodik rajta” – mondja Keszeg Anna divatkutató.

A nagymacskák isteni története

(Original Caption) Carmen Miranda was so delighted with her new leopard skin bathing suit that she had the den in her Hollywood home decorated to match it. However, it’s easy to tell where the spots end and the dynamic singer begins.

Az emberi kultúra korai szakaszai óta imádjuk és féljük, tiszteljük, háziasítjuk a nagymacskákat, viseljük bőrüket, később mintájukat úgy ruháinkon, mint ékszereinken. De hogy miért kezdtük viselni őket? „A harcosok – nemcsak Afrikában – azért vették fel a lenyúzott állat bőrét, hogy annak tulajdonságával magukat felruházzák – mondja Simonovics Ildikó divattörténész. – Ezzel közben azt is kifejezték, hogy eredményes, jó vadászok.” És hogy hogy kerülnek a képbe a nők? Keszeg Anna divatkutató szerint „a nagymacskák a kiszámíthatatlanság és az uralkodói ösztön fenséges szimbólumai. Uralkodói szimbólumok, a szabályok ellenében élnek és a szabályokról való tudomást nem vevés olyan szabadságot jelent, amely lenyűgözi, de mélységesen zavarba is ejti az embert – főként, ha a nőiség és férfiasság tradicionális kódjaival kombinálva értelmezi. A mém úgy tartja, hogy a kutyáknak gazdáik vannak, a macskáknak rabszolgái. A nagymacskáknak meg nyilván áldozatai.” Arról, hogy a nagymacska női uralkodói szimbólum volna, az egyik legkorábbi emlék ie. 6000 környékéről származik, ez pedig a Çatalhöyüki ülő nő szobra. Az aprócska szobor egy testes nőt ábrázol, aki egy széken ül, jobbján és balján egy-egy nagymacska fej látható. A szobrocska egyértelműen a jólét szimbóluma: minden dolgok termékeny forrása. Innentől kezdve

egész sorát találhatjuk a mitológiában a termékenységgel kapcsolatos, isteni erőkkel felruházott nőknek, amelyeknek egyik attribútuma vagy megjelenési formája egy nagymacska.

Mikor lett a leopárdminta az ízléstelenség szimbóluma? Kinek köszönhető, hogy majdnem kihaltak miatta a leopárdok? És mi történt közben nálunk a szocializmusban?  Regisztrálj a Nők Lapja digitális kiadására, hogy elolvashass öt cikket – például ezt is –, vagy fizess elő havi két kézműves cappuccino áráért!

Szöveg: Tóth Orsi

divat divattörténelem leopárdminta

Még több
Divat