A régi telefonod lehet a legmenőbb divatkiegészítőd

Egy kis techtörténelem a divatban

A régi telefonod lehet a legmenőbb divatkiegészítőd
2019.09.13. 11:54

A rádiótelefon feltalálása (1983) áttörő sikernek számított, ám az első igazi mobiltelefon megalkotása örökre megváltoztatta a technológia történelmét. Az első vezeték nélküli, hordozható mobiltelefon a Motorola DynaTAC 800x modell volt: nehéz (majdnem 1 kilogramm) drága (4000$) és valahogyan irreális (több, mint 10 órát kellett tölteni ahhoz, hogy az akkumulátora legalább 30 pedig működjön), de mindezek ellenére ikonikus. Ki gondolta volna, hogy kevesebb, mint két évtized alatt olyan szintű fejlődésen megy keresztül amobil, hogy ez a húsz éves tárgy ma már csak ósdi masinának tűnik –  a divatvilág számára viszont komoly fashion statement?

Fotó: Nicky és Paris Hilton, Getty Images

Amikor bemutatták az első mobiltelefonokat, az átlagember számára elérhetetlen voltak borsos áruk miatt. Exkluzivitásuk okán státusz szimbólumokká báltak – akinek volt mobilja, az mindenki felett állt, azonnal a legmenőbb lett a társaságban. Vagy épp a leglenézettebb, emlékezzünk csak rá, Magyarországon elterjedt a “bunkofon” kifejezés és ciki volt telefonálni a buszon. A popkultúra előnyt kovácsolt a telefonok másodlagos jelentéséből: a sorozatok főszereplőinek kezébe nyomtak egyet-egyet, így a karakter azonnal izgalmasabbá vált a néző számára.

Az idő előrehaladtával és a telefonok méretének zsugorodásával arányosan nőtt elérhetőségük is. A kilencvenes és a kétezres évek fordulóján már szinte mindenkinek volt mobilja, és a kisebb, átgondoltabb designnal és formákkal rendelkező darabok egyre több filmben és sorozatban is felbukkantak. A legelső tévéshow, melyben az apró telefon kiegészítőként jelent meg, a Szex és New York volt. 1998-ban, amikor a legendás divatikon és népszerű Carrie Bradshaw-t rendszeresen ábrázolták ezzel a kis készülékkel a kezében, miközben barátnőivel társalgott Manhattan utcáin lavírozva.

Fotó: Sarah Jessica Parker, mint Carrie Bradshaw a Szex és New York sorozatban/ Getty Images

Majdnem egy évtizeddel később, 2006-ban Az ördög Pradát visel című filmben Anne Hathaway, friss diplomás újságíró a legnívósabb divatmagazin gonosz és kegyetlen főszerkesztője, Miranda Priestly asszisztense lesz. A filmben a T-Mobile Sidekick csúsztatható telefon fontos szereplője a filmnek, ugyanis Andy nem mozdulhat egy tapodtat sem nélküle, főnőke a 110 perces film alatt folyton hívogatja, hogy különféle feladatokat sózzon rá. Akarva-akaratlanul, de Az ördög Pradát visel komoly hatással volt rá, hogy a kis telefon a dolgozó nő egyik szimbólumává váljon: a törekvés, produktivitás és a célok elérésének jelképe.

Fotó: Paris Hilton /Getty Images

Habár a popkultúra magaslatokba emelte ezt a tárgyat, és elérte, hogy az emberek mindenhol a Földön egy menő telefonra vágyjanak,  mégsem hozott átütő sikereket, egészen addig, amíg Paris Hilton meg nem látta benne a divatfantáziát. Az örökösnő vakító kristályokkal kirakott telefonjaira az ezredforduló idején mindenki emlékszik. Paris Hilton volt az, aki belénk ültette, hogy a mobiltelefon dekortárgy is lehet, valamint ő volt az, aki először – a való életben – divatkiegészítőként használta. Rengeteg fotó készült róla, ahogyan néha pink, néha kristályokkal kikövezett vagy Hello Kitty-s Motorola Razr telefonnal a kezében járkált. Ezt a típust 2004-ben mutatták be, így a szállodalánc örökösnője, legjobb barátnőjével, Nicole Richie-vel együtt azonnal lecserélte T-Mobile Sidekick darabjaikat, őket pedig Lindsay Lohan követte a sorban.

Fotó: Lindsay Lohan/ Getty Images

Nem sokkal a csúsztatható T-Mobile Sidekick és a felnyitható Motorola után berobbant a köztudatba a BlackBerry. Ez volt az egyetlen készülék, melyen útközben is lehetett emailt írni. Lényegében a BlackBerry volt az okostelefon elődje. A találmány, ami már nem a hagyományos, régi pár gombbal, hanem rendes QWERTY billentyűzettel rendelkezett. A mobilt valójában arra tervezték, hogy a használók egymás között, a telefonra kitalált alkalmazáson keresztül beszélgethessenek. Szinte azonnal exkluzívvá vált a márka. Jóval az iMessage ideje előtt a BlackBerry BBM alkalmazásán keresztül lehetőség volt titkos üzenetet váltani bárkivel, akinek volt ilyen készüléke. 2008-ban Kim Kardashian még egy exkluzív partit is szervezett a márka új darabjának, a BlackBerry 8330 Pink Curve-nek, amelyet kezében tart.

Fotó: Kim Kardashian / Getty Images

Az elmúlt egy évtizedben az Apple vált a technológia uralkodójává, hála az iPhone-nak, ami már többet jelentett egy egyszerű telefonos készüléknél. A személyes stílus, az egyéniség és a státusz jelképe lett. A sztárokat rendszerint iPhone-nal kezükben láthatjuk a lesifotókon, néhányuknak pedig egyedi készítésű tok védi mobilját, ami nem outfitjük részévé lesz. A divattervező mogul, Victoria Beckham már évek óta ugyanazt a telefontokot használja, melybe bele van gravírozva saját monogramja, míg Kim Kardashian gyakran szőrös tokokat használ. A listát pedig folytathatnánk a végtelenségig.

Fotó: Victoria Beckham / Getty Images

Fotó: Kim Kardashian / Getty Images

A designer telefontokok szépen lassan elkezdtek beszivárogni a high fashion kifutókra. Kenneth Cole első, 2013-as téli/őszi kollekciójában a modellek úgy sétáltak végig a kifutón, hogy közben telefonjaikat böngészték. Tavaly a Prada 2018-as őszi/téli kollekciójában egy modell nyakba akasztható telefontokot viselt (egy nagyobb ugrás a Prada által tervezett 2007-es LG telefontól).

Habár az iPhone a mai napig a legnépszerűbb, elindult egy nosztalgiahullám a régi telefonok iránt. A Samsung nemrég bejelentette, hogy visszahozzák a régi kinyitható modelljüket. A Sidekick újra népszerű lett, tavaly egyre több helyen feltűnt. A Nokia újra piacra dobta “banán” telefonját, egy sárga csúsztatható telefont, amit még az 1999-es Mátrix filmben láthattunk. És hogy mi az új szlogen? “For the originals” (Az eredetieknek).

Szóval, van különbség egy régi típusú modell és egy modern változat között, ha divatkiegészítő szemszögből vizsgáljuk? Egy dekoratív elem, ami tökéletesen kiegészítőként szolgál egy lookhoz. Megmutatja a személyiséget, kifejezi az egyediséget. Lehet kicsi vagy ordítóan nagyméretű, színes vagy monokróm. Még a divatbemutatókon is rendszeresen megjelenik. A telefon akár új, akár antik vagy eldobható, tagadhatatlanul stílusértékkel bír. Ja, és ne felejtsük el, hogy még telefonálni is lehet vele.

Forrás: CR Fashion Book

motorola nokis oldschool paris hilton régi telefon telefon

Még több
Divat