Környezetvédelmi megfontolásból lemondták a stockholmi divathetet

Úgy volt, hogy Stockholm augusztus 27-től tartja szokásos évi divathetét, ám a Svéd Divattanács úgy döntött, lemondja az eseményt. Hogy miért? A divathét ökológiai lábnyoma miatt!

2019.07.12. 14:13

 

Mindig kellenek elsők! Míg a divatipart sokan számon kérik hatalmas ökológiai lábnyoma miatt, a Svéd Divattanács radikális döntést hozott: lemondja szokásos divathetét, melyet augusztus 27-től tartottak volna meg. A cél: hogy nyomást gyakoroljanak a különböző szektorokra, vegyék észre, hogy ideje tenniük valamit a környezetért. „Magunk mögött kell hagynunk a múltat, hogy az új kihívásokhoz alkalmazkodjunk. Az alkotás azon eszközeit kell támogatnunk, melyek nagyobb ökológiai felelősségvállalással működtethetők” – mondta Jennie Rosén, a Svéd Divattanács elnöke. A szervezet bejelentette, hogy a a következő hónapokban felfedi, milyen új, fenntarthatóbb módon mutatják be a svéd alkotásokat.

A textilipar a világ második legszennyezőbb iparága

Lehet, hogy a svéd designerek, akik szeretnék bemutatni 2020 tavaszi-nyári kollekcióikat, aggódnak, de úgy tűnik, a Divattanács lépése nagyon is helyénvaló üzenet. 2015-ben a textilipar több mint 1,75 millió tonna széndioxidot bocsátott ki, 79 trillió liter vizet használt el és szilárdhulladékból 92 milliót halmozott fel, írja a Le Monde. Ezek a katasztrofális adatok tanúskodnak róla, hogy ez a második legszennyezőbb iparág Földünkön. Igaz, a márkák és a vásárlók egyaránt kezdenek odafigyelni az anyagok forrására, a tisztességes munkakörülményekre és az ökológiai hatásokra. Sokan kísérleteznek a környezettudatos divattal, mint az Adidas, amely most mutatja be első 100%-ban újrafelhasználható anyagú pulóverét, vagy a Net-a-Porter e-shopja, aminek pár héttel ezelőtt indult új platformja a fenntartható divat mellett kötelezte el magát. A szőrme egyre kevésbé van jelen a kollekciókban és a nagy divatházak is lépésről lépésre haladnak a környezetkímélés és az állatjóléti megfontolások irányába. Miután az Armani, a Gucci, a Versace, a Burberry, Stella McCartney vagy Jean-Paul Gaultier már döntöttek, most a Prada  – mely a Miu Miu és a Church’s tulajdonosa is – szintén beleállt a feladatba.

A divatheteket kipusztulás fenyegeti?

Mi lesz a stockholmi döntés után a többi divathéttel? Egyelőre nem úgy néz ki, hogy a többi város is lemondaná a rendezvényét, de az biztos, hogy már gondolkoznak rajta, hogyan lehetne fenntarthatóbbá tenni ezeket az eseményeket Párizsban, Londonban, Milánóban és New Yorkban. Az Olasz Kereskedelmi Kamara például elindította a Zöldszőnyeges Divatdíjat, mely a legelkötelezettebb márkákat és személyeket díjazza minden évben. Párizs egy ötéves tervet állított össze, amivel korlátoznák a divathét negatív hatását a környezetre, különösen, ami a széndioxid-kibocsátást illeti.

2019 divathét stockholm svédország

Még több
Divat