A divat jövője

Milyen változásokat jósolnak a divatban azok, akik az alkotómunka mellett a vásárlókkal is kapcsolatban állnak? Három magyar márka tervezőit kérdeztük.

2017.12.12. 13:11

THE FOUR / Gálvölgyi Anett, Kormos Anna Zsófia, Miovác Márton

Tervezés szempontjából még inkább a vásárló kerül majd a középpontba, az internetnek köszönhetően maguk a fogyasztók sokkal direktebb módon beleszólhatnak, hogy mi kerül a polcokra, akár már a tervezés stádiumában. Így a személyes adatok, az egyéniség nagyobb teret fog kapni, egyedi méretezés, funkciók és stílus tekintetében. A trendek is követni fogják a pozitív hozzáállást, mert az emberek általánosságban ki vannak éhezve a vidámságra, a jó hírekre. A legfontosabb, hogy tudjunk hinni a jövőben, mint emberek, és mint tervezők egyaránt, ezért fókuszba kerül minden, ami karakteres és pozitív.

A gyártási folyamatokat a fenntarthatóság fogja mozgatni, szociális, környezeti és üzleti szempontból is. Folyamatosan születnek a tanulmányok arról, hogy miként lehet optimalizálni a divatipart, mert a szakma kezd ráébredni, hogy jelenleg nagyobb károkat termel, mint például az autóipar, és félő, hogy ha maga az ipar nem változtat ezen, akkor adókkal vagy szigorító törvényekkel a szabályozó szervek fogják megtenni. Ez pedig megállíthatja a divatipar fejlődését, aminek következményeképpen már nem lenne jövedelmező a ruhagyártás. Ez így nem hangzik túl biztatóan, de nem feltétlenül rossz dolog, mert rákényszeríti az ipart az újításra, modernizálásra, az önmagával való szembenézésre.

A klasszikus értelemben vett munkafolyamatok, mint a szabásminta készítés, szabászat, illetve varrás helyett modernebb, gyorsabb, emberi munkát kevésbé alkalmazó technológiák lesznek erősek, például a 3D nyomtatás. Az emberi kézimunkát (hímzés, díszítés, tradicionális technikák) azonban fontos továbbörökíteni. Az évszak alapú kollekciók megszűnnek a globális felmelegedés, illetve az utazás demokratizálódása miatt. A smart technológiák által sokkal több funkciója lesz egy ruhának, mint az öltöztetés, akár egészségügyi monitorozó, akár kényelmi téren. Képzeljünk el egy pólót, aminek a mintája változtatható – lehet, hogy egy idő után a letölthető mintákat fogjuk árulni, nem magukat a ruhadarabokat. Egyre nagyobb hangsúly lesz az újrahasznosításon és a ruhák élettartalmának kinyújtásán. Rengeteg márka létezése azon fog múlni, hogy mennyire érez rá ezekre, illetve a nagy múltú hagyományos divatházak esetében a nagy kérdés, hogy mennyire tudják majd adaptálni az új technológiákat, nézőpontokat.

Anna Daubner / Daubner Anna

A mostani, hihetetlen gyors tempó, hatalmas termelés és fogyasztás a divat terén belátható időn belül meg fog  változni. Kicsit olyan ez, mint egy hatalmas hullám, aminek nemsokára a tetejére érünk. A nagyipari ruhagyártás olyan környezetszennyezéssel jár, amit a Föld már nem tud elviselni hosszú távon. Szerencsére már észrevehető jelei vannak ennek a változásnak, egyre tudatosabban gondolkodnak a tervezők, egyre inkább elengedik a szezonokhoz való ragaszkodást. Szerintem előtérbe fog kerülni a sokkal környezettudatosabb gyártás, a kevesebb több, valamint a jobb minőségű, de esetleg kicsit drágább ruhák kiválasztása. Nagyon remélem, hogy a technika hamarosan megengedi, hogy a textilek sokkal innovatívabbak lehessenek a mindennapokban is. Alig várom, hogy az anyagba beleszőtt fűtőszálas kabát vagy világító mellény teljesen általános legyen!

Cukovy / Csukovics Brigitta és Tálosi Lívia

Úgy képzeljük, hogy a nem is olyan távoli jövőben az információtechnológia végleg bekebelezi a legtöbb hagyományos kézműves iparágat, így a divat is egy mobileszközök és szoftverek uralta területté válik. Egyre inkább csökken majd a 3D nyomtatás költsége. Számunkra az egyik legizgalmasabb újítás is ehhez kapcsolódik: az arra alkalmas eszközökkel beszkennelhetjük majd a test adottságait és kinyomtathatjuk a tökéletes ruhát a vásárlóknak. Ezáltal megszűnnek a méretproblémák, személyre szabott darabok készülnek és a gyártás által keletkező környezetkárosító anyagok mértéke is jelentősen csökkeni fog. Bízunk benne, hogy a jövőben egyre több ökoinnovációs és társadalmi integrációt célzó modern gyakorlat is elterjed majd.

 

Kiss Imola

divat jövő magyar divat

Még több
Divat