Megnyílt az Yves Saint Laurent múzeum Marrakeshben

„Marrakesh tanította meg nekem a színeket”, mondta Yves Saint Laurent, aki 1966-ban vásárolta meg ikonikus, kobaltkék színű villáját a marokkói városban. „Marrakesh előtt minden fekete volt.”

Megnyílt az Yves Saint Laurent múzeum Marrakeshben
2017.11.06. 12:50

Októberben megnyílt Marrakeshben a Musée Yves Saint Laurent, amely egy csodás couture kollekciót, valamint számtalan kiegészítőt, vázlatot és fotográfiát vonultat fel a divattervező 40 évet átölelő karrierútjából.

Saint Laurent magánvillájától csupán pár lépésre található a 17 millió dollárt érő (kb. 4,5 milliárd Ft) terrakotta múzeum, melyben hozzávetőlegesen 1000 darabot állítottak ki a divatház örökségéből, beleértve az ikonikus Mondrian kollekciót 1965-ből, a nyomott mintás koktélruhákkal, amelyek Mondrian absztrakt festményei alapján készültek.

A tervező Pierre Bergé-vel, akivel 1966-ban jöttek először Marrakeshbe nyaralni

Nem ez az egyetlen múzeum, amely a divattervező munkásságával foglalkozik. Az új Musée Yves Saint Laurent Paris nemrég nyitotta meg kapuit a tervező franciaországi műhelyében. „Ez a két múzeum együttesen mutatja be Saint Laurent munkásságának dualitását; sötét és színes darabjait, azt, hogy a klasszikus és a barokkos, a minimál és az arabeszk stílus egyaránt jellemző rá”, magyarázza Dahlström. „A tervező egyaránt volt párizsi és marrakeshi.”

Nicolas Mathéus

Nicolas Mathéus

Dahlström művésznek tekinti Saint Laurent-t. „Pierre Bergé mondogatta, hogy ’A divat nem művészet, de ahhoz, hogy divatot teremts, szükséged van egy művészre.’ „Ezt eléggé relevánsnak érzem, amikor Yves Saint Laurentről beszélünk.”

A gyűjteményben találhatók ruhák, melyeket Pablo Picasso inspirált, és egy kézzel hímzett kabát, amit Vincent Van Gogh ihletett. 1988-ban ez volt a legdrágább kabát a divat világában: 500.000 francia frankért kelt el, ami ma körülbelül 238 millió forintnak felel meg. „Minden kötődik valahogyan a művészethez” – jegyzi meg Dahlström.

A múzeum átfogóan mutatja be a tervező kalandos karrierútját, kezdve az első LIFE magazin címlapjától egészen az utolsó, 2008-as divatbemutatójáig. A tárlat az 1957-től 1961-ig tartó időszakkal indít, amikor is Yves Saint Laurent Christian Dior örökébe lépett a párizsi Dior divatháznál, majd pedig 25 éves korában megalapította saját divatházát. „Ambíció, ambíció, ambíció – egészen a kezdetektől” – mondta egyszer barátja, Frenando Sanchez, míg Karl Lagerfeld nemrégiben úgy emlékezett Saint Laurentre, mint aki „tele volt élettel és ragyogással”.

Nicolas Mathéus

Nicolas Mathéus

A galéria drámai fényhatást keltő fekete falait a tervező portréi díszítik. Az egyiken melankolikusan és kissé görnyedten ábrázolja őt Andy Warhol 1974-ből, egy másikon pedig meztelenül jelenik meg. Ezt a képet Jeanloup Sieff készítette első parfümje, az Ópium kampányához 1977-ben.

Ami még különlegessé teszik a múzeumot, az a bemutatott textilek szivárványa. „Ha vetünk egy pillantást az 1966 előtti kollekciókra, akkor feketét látunk mindenhol, de miután Saint Laurent felfedezte magának Marrakesht, a színek szárba szökkentek”, magyarázza Dahlström.

A kiállítás során találkozhatunk Marrakesh előtti időkből származó darabokkal, mint például az ikonikus szmoking, az a kétrészes darab, amely forradalmasította az androgün jellegű női vonzerőt. Ez nagyon ellentmondásos kreáció volt, hotelekben és éttermekben nem is viselhették a nők, azonban 1975-ben klasszikussá vált, miután Helmut Newton lefotózta a francia Vogue számára.

A terrakotta épületet a Studio KO Architects tervezte

Marrakesh inspirálta darabokat is láthatunk az állandó kiállításon, amely Saint Laurent 50 legfontosabb ruháját mutatja be próbababákon, szafari kabátoktól az 1976-os orosz kollekcióján át az 1981-es román blúzig, amely Henry Matisse híres festménye előtt tiszteleg.

„Volt hozzá tehetsége, hogy vegyítse azokat a hagyományos viseletekből nyert inspirációit, melyeket sosem látott a saját szemével”, mondja Dahlström. „Karosszékes utazónak hívta magát.”

A próbabák mögött Saint Laurent híres idézeteit láthatjuk kivetítve. „A jó megjelenés útlevél a boldogsághoz”, mondta egyszer. A régi divatbemutatókról szóló filmfelvételek zenei háttereként a Rolling Stones dalai, valamint az operairodalom klasszikusai szólnak, továbbá egy Saint Laurent-nel készült audio felvétel, melyben a divatról elmélkedik.

A múzeum egyik helyiségét egy fényképsorozatnak szentelték, amely Saint Laurent múzsáját, a francia színésznőt, Catherine Deneuve-öt mutatja be (a fényképeket 1992-ben Andre Rau, német divatfényképész készítette). „Saint Laurent ruháit viseli a képeken, melyek Marrakeshben készültek. Ezért is nyitottuk meg ezzel a sorozattal a múzeumot”, magarázza Dahlström. „Ez igazán különleges.”

YSL a Dar el Hanchban, Musée Yves Saint Laurent

De a múzeum nem csupán a tervezőről szól. Van egy galériája, amely fiatal művészek és tervezők munkáinak ad otthont. A marrakeshi tervezőnek, Noureddine Amirnek február 23-án lesz majd itt önálló bemutatója, valamint Jacques Majorelle 40 darab marokkói tájképe is helyet kapott itt. Ő volt a híres kobaltkék villa és a hozzá tartozó kert tulajdonosa, mielőtt Saint Laurent megvásárolta tőle a ’60-as években.

Azok számára, akik szeretnék behatóbban megismerni a tervező marrakeshi életét, a Four Seasons Marrakech ritkán ugyan, de szervez látogatásokat Saint Laurent otthonába is. A belépő 1700 dollárba kerül egy 8 fős csoport számára, a bevétel pedig a Majorelle Alapítványhoz kerül.

De már maga a múzeum is egyfajta otthon, legalább is, ahogy azt egy divattervező elképzeli. „Az a célunk, hogy bemutassuk, mi az, amivel Saint Laurent gazdagabbá tette a divat világát. Egy évben két hetet tölthetett itt el, amíg megtervezte a kollekcióját”, mondja Dahlström. „Párizs volt az alkotás helyszíne, ám az inspiráció Marrakeshből származott.”

Nadja Sayej, elle uk

marrakesh yves saint laurent

Még több
Divat