Környezettudatos és menő: az új divat

Az olajtermelés után a divatipar a második legszennyezőbb iparág. A dizájnerek legújabb nemzedéke szerint azonban eljött az etikus és fenntartható divat ideje!

Környezettudatos és menő: az új divat
2017.10.18. 12:29

„Pontosan emlékszem a kezdetekre, amikor sokan kételkedtek abban az útban, amit választottam, az ökotudatos divattervezés sikerében. Többen azzal érveltek, hogy főleg hosszú távon képtelenség lesz fenntartani egy etikus és környezettudatos divatmárkát” – árulta el félig viccelődve, félig bosszúsan Stella McCartney a Kering-csoport – a Gucci, Balenciaga, Stella McCartney, Bottega Veneta luxusmárkák tulajdonosa – és a London College of Fashion neves divatiskola szervezésében tartott konferencián tavaly novemberben. Az állati bőr és szőrme felhasználását határozottan elutasító tervező 2001-ben indult saját divatcégével erős rokonszenvet váltott ki azoknak a nőknek a körében, akik a márka ruháin kívül az ökológiai szempontok mellett is elkötelezettek. De Stella McCartney után, aki hírnevének köszönhetően eleve a startvonal elől indulhatott, hány fiatal divattervező fogja energiáit a felelős üzleti modell kialakítására fordítani?

Az olajtermelés után a divatipar a második legszennyezőbb iparág. A fast fashion és a prêt-à-porter kollekciók állandó megújításával, a nagyszabású reklámkampányok által ösztönzött túlfogyasztással, a világ minden táján szinte hetente megrendezett divathetekkel a divat nagy léptekkel haladva meríti ki bolygónk természeti erőforrásait. A Világbank legutóbbi felmérése szerint Földünk vízszennyezettségének 17-20 százalékáért a divatipar felelős. Továbbá a textiliparban dolgozók munkakörülményei sem a felelős működést tükrözik. Elég, ha csak az egész világot sokkoló bangladesi drámára gondolunk, amikor a Rana Plaza gyár összeomlása 1135 áldozatot követelt 2013-ban. Mi a hajtóerő, a tudatosság vagy a felelősebb életvitel iránti vágy?
A divattervezők új generációja számára azonban az etikus hozzáállás már nem kérdés, és ezt a piac egyre több szereplője támogatja, kezdve azokkal, akik a kreativitás területén a szakmára tanítják őket, azokig, akiktől az üzleti alapismereteket sajátítják el.

A Francia Divatintézet divattervező-képzési igazgatója, Hans Foer szerint most az iskolák felelőssége, hogy diákjaiknak a fenntartható fejlődésről a lehető legjobb képzést és tájékoztatást nyújtsák. „A diákjainkat egyre erőteljesebben foglalkoztatja ez a kérdés. Küldetésünk, hogy szembesítsük őket a tényekkel, és a divat olyan képviselőivel szervezzünk találkozókat, akik a terület ismerői és szereplői” – mondja az igazgató. Az intézmény új ötéves képzésének központi eleme a környezettudatos, fenntartható, etikus divatipar lesz.

(…)

Kiss Imola

A cikket teljes terjedelmében az ELLE Planet különkiadványban olvashatjátok el!

divat elle planet

Még több
Divat