Rajzák Kinga: A divat nem szexet árul!

A New Yorkban élő topmodell megjárta a világ első számú kifutóit és magazinjait, csakhogy Rajzák Kinga a divatipar működéséről messze mást gondol, mint a mainstream. Egy Terminátor, filozófiadiplomával.

Rajzák Kinga: A divat nem szexet árul!
2018.05.10. 13:33

ELLE: Felvidéki magyarként kisebbségi voltál, New Yorkban bevándorló lettél. Eközben a luxusdivatipar foglalkoztat topmodellként. Hogy éled meg ezt a kombinációt?

Tényleg érdekes ez. Kisiskolásként egyszer majdnem megvertek Pozsonyban, mert magyarul beszéltem, később a győri gimnáziumban folyton szlovákoztak. Az állampolgárságom szlovák, de a magyarságom határoktól mentes. Én mindenhol emigránsként voltam és vagyok jelen, világpolgárként, gyökértelenül. Tokióban éppen olyan otthonosan mozgolódom, mint New Yorkban, de ma is bármikor meghatódom egy Ady-versen vagy egy Körmendi János-kabarén.

ELLE: Hol bukkant rád a modellszakma?

Tizenhárom éves koromban a budapesti osztálykirándulásunkon egy ismeretlen hölgy megkérdezte tőlem, hogy gondoltam-e már a modellkedésre. Rettenetesen szégyelltem magam a társaim előtt, akik akkoriban leginkább gyíknak csúfoltak. Kicsit később egy pozsonyi moziban jött oda hozzám egy nő azzal, mennyire szép vagyok. Ez már tényleg nonszensz, gondoltam, de pánikszerűen megadtam neki anyukám telefonszámát. Otthon aztán jót nevettünk az egészen, és ugyanazokat a sztereotípiákat soroltuk föl
a modellekről, amik ellen aztán nekem is harcolnom kellett. Végül mégis arra jutottunk, hogy a pénzkereset mellett így esetleg külföldi egyetemre is bejuthatok.

ELLE: Nem is karrierben gondolkodtál?

Azt hittem, legfeljebb csinálok majd néhány katalógust Ázsiában, a high fashion meg sem fordult a fejemben. Aztán pár év alatt nagyon beindultak a munkák: volt, hogy egy nap lenyomtunk öt bemutatót, és összesen hetvenet egy szezonban. Előfordult, hogy háromszor repültem át egy héten az óceánon, két órákat aludtam, és néha úgy keltem fel reggel a hotelben, hogy nem tudtam, melyik városban vagyok. Eközben nagyon ügyeltem arra, hogy a gimnáziumban ne tudják meg, hogy modellkedem. Aztán persze kiderült. „Tee?” – kérdezték, én meg elsírtam magam az osztály közepén. Ez egyébként azóta is jellemző: kimondod a szót, majd azonnal végigmérnek.

ELLE: Tizennyolc évesen Jil Sandernél debütáltál Milánóban, legutóbb a Dolce & Gabbana Alta Moda show-ján dolgoztál a New York-i Metropolitan Operában – modern minimalizmus kontra neobarokk tobzódás. Mi jut eszedbe elsőre róluk?

Emlékszem, a Jil Sander-bemutató annyira hirtelen jött, hogy egy történelemkönyvvel és egy fogkefével érkeztem meg Párizsból, és reggeltől éjszakáig rajtam próbálták végig a show-t. Dolce & Gabbana régi kliensem, jó velük a kapcsolatom, de az ő elképzelésük a nőről mint archetípusról túl tradicionális. Én a 21. századi nőt másként képzelem.

ELLE: Milyennek?

Szerintem a nőies és férfias sémáknak ma már nincs sok értelmük. A nőiség megmutatása gyakran csupán egy performansz: egy nem létező idea másolatának a másolata. Egyszerűen fel kell tennünk magunknak azokat a kérdéseket, hogy kinek és milyen célból öltözünk. A férfiaknak? Mert érdekes, ők elsősorban a kényelemre utaznak. És ma már nálam is ez az első számú szempont. Tényleg azt gondolom, hogy egy nő lehet vonzó akár egy burgonyazsákban is, a döntő sokkal inkább a viselkedése, a testbeszéde. Ezért is téves az az elképzelés, hogy a magas sarkú szexi, vagy az, hogy a divat szexet árul. Mára a nőiség fogalma a néhány évvel korábbihoz képest is nagyot változott, és több nagy divatház, mint a Balenciaga vagy a Vetements is igyekszik újraértelmezni a femininitást. Amit viszont a Kardashianek reprezentálnak, az a legrosszabb dolog, ami a nőkkel történhet.

ELLE: Steven Meisel nyilatkozta nemrég, hogy fogalma sincs, manapság milyen lányokból lesz sztár, ő már nem érti ezt az ipart.

A bemutatók szüneteiben figyelem a milliós Insta-követéssel rendelkező lányokat, ahogyan folyamatosan a telefonjuk előtt pózolnak. Nekem ez nem szerez örömet, azt viszont látom, hogy a saját Instagram-oldalamon csak páran kedvelik a politikai vagy művészeti témájú posztjaimat, viszont csomóan örvendeznek a személyes képeimen. Amikor én kezdtem a karrieremet, nagyon is jellegzetes egyénisége volt a modelleknek, ma dúsgazdag Beverly Hills-i családok tévés realityket szerveznek a lányaiknak, akik ez után, hála a közösségi médiának, a világ legtöbbet kereső modelljei lesznek.Én nagyon sokat köszönhetek a divatnak, de ami felé halad, az nem az én világom.

(…)

A la plage avec mon soleil🐙🐋🥂

A post shared by Kinga (@kinga_rajzak) on

ELLE: Nálad mi az ára a szuper alakodnak?

Diétákkal huszonéves korod közepéig tudod fenntartani a vékonyság látszatát, utána már nem nagyon tudsz hazudni a testeddel. Én harminckettő leszek, bármit megeszem és megiszom – ezt hívják genetikai lottónak. A barátom, Alexis szerint valójában egy duci nő vagyok egy vékony lány testében. A mai reggelim például négy főtt tojás volt, az ebédem csirke humusszal, pitában. Alexis francia, vagyis nálunk folyton van az asztalon sajt, bor, kenyér és charcuterie (felvágott). És a sportot sem művelem megszállottan, néha  forrójógázom, eljárok fierce grace (angol jógatípus –a szerk.) órákra, vagy futok. Rengeteg energiám van, szoktam is mondani, hogy valójában egy Terminátor vagyok, mert állandóan pezsgek.

(…)

ELLE: Míg Karlie Kloss programozni tanult, te egy szociológia–politológia, majd egy gender szakirányú filozófiadiplomát szereztél. Nem szólt senki neked, hogy a bölcsészet ma nem piacképes?

A genderelméletek iránt a divat ébresztette fel az érdeklődésemet. Imádok a dolgok mögé nézni, és ezáltal a divat világában is összetettebben tudtam vizsgálni a nők helyzetét. Gondolkodtam a doktorin is, de rájöttem, hogy újságíróként egy jóval szélesebb körnek tudom elmesélni például, hogy mi történik jelenleg a nőkkel a társadalomban. Szóval hamarosan elkezdem a Columbia Egyetem újságírói mesterképzését, azaz a második master diplomámat.

Magic day in #Prague #secretproject #nofilter

A post shared by Kinga (@kinga_rajzak) on

(…)

ELLE: A feminista szellemiség mikor érintett meg?
Ilyen családban nőttem fel, anyukám kitüntetett személy volt otthon. Emiatt a párkapcsolataimban én sem tekintettem  magam soha kevesebbnek egy férfinél.A feminizmus gyakran még az ennek elveit valló nők esetében is ott ér véget, amikor a jómódú pasijukkal fizettetik a chardonnay-ikat. Én nem tudnám elviselni, hogy egy férfi tartson el.A konyha mondjuk az én felségterületem, de csak azért, mert imádok főzni. Alexis viszont szuperül mosogat és takarít.

Szöveg: Patakfalvi Dóra

A teljes cikket az ELLE magazin 2018. júniusi számában olvashatjátok!

divat filozófia rajzák kinga

Még több
Arcok